Consument eet minder in fastfoodtent met gedimde lichten

Harde muziek en felle lichten: gezellig is het niet in fastfoodrestaurants. Maar dat licht en die muziek heeft niet alleen invloed op de sfeer, maar ook op hoeveel u eet, zo blijkt. Minder fel licht en zachte, relaxte muziek zorgt ervoor dat mensen langer over hun eten doen, maar minder voedsel naar binnen werken.

Dat is de opmerkelijke conclusie van een nieuw onderzoek. Wetenschappers van de Cornell University gaven de helft van een fastfoodrestaurant een make-over. De felle lichten maakten plaats voor gezelliger, zachter licht. En de harde muziek werd vervangen door zachtere jazzmuziek. Proefpersonen werden in twee groepen gedeeld: de ene groep at in het deel van het restaurant dat een metamorfose had ondergaan. De andere groep in het ‘gewone’ deel van het restaurant met felle lichten en harde muziek. De onderzoekers hielden nauwlettend in de gaten hoelang de proefpersonen over hun eten deden en hoeveel ze aten. Na afloop werd de proefpersonen gevraagd hoe ze de kwaliteit van hun eten vonden.

WIST U DAT…

…er mogelijk een verband is tussen fastfood en depressie?

Minder
De resultaten zijn heel verrassend. De onderzoekers hadden verwacht dat mensen in een relaxte sfeer met ontspannende muziek en zacht licht langer zouden blijven hangen en dus ook meer eten zouden bestellen. Simpelweg, omdat het in zo’n omgeving goed toeven is. Maar het bleek iets anders te zijn. De proefpersonen die in het gerestylede fastfoodrestaurant zaten, bleven inderdaad langer zitten, maar aten minder. “We ontdekten dat zachtere muziek en zachter licht ervoor zorgden dat mensen 175 kilocalorieën minder aten,” vertelt onderzoeker Brian Wansink. Dat is zo’n achttien procent minder dan de mensen die in fel licht en onder het genot van harde muziek fastfood aten.

Lekkerder
Opvallend genoeg konden de mensen in het gerestylede restaurant het eten ook meer waarderen. Ze gaven het voedsel hogere scores dan de mensen in het andere deel van het restaurant deden. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Psychological Reports: Human Resources & Marketing.

“Deze resultaten suggereren dat een ontspannende omgeving mensen een tevredener gevoel geeft en de consumptie vermindert,” stelt Wansink. Volgens hem kunnen fastfoodketens – die de laatste jaren onder vuur liggen, omdat ze een bijdrage zouden leveren aan de zogenoemde obesitasepidemie – met deze kennis hun voordeel doen. Door de sfeer in hun restaurants te veranderen, krijgen ze meer tevreden klanten en dragen ze doordat klanten in zo’n omgeving minder eten ook nog een steentje bij aan het bestrijden van de obesitasepidemie.

Bronmateriaal

"Lighting and music affect food consumption and satisfaction in surprising ways " - Cornell.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Mikael F (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd