Dáárom heb je nog nooit een vieze gekko gezien

gekko

Hoe houdt een gekko zichzelf – zelfs in de stoffige woestijn – zo netjes schoon? Wetenschappers zijn eruit: dankzij zijn hydrofobe huid. Het is voor het eerst dat zo’n hydrofobe huid bij een gewerveld dier is vastgesteld.

Het lichaam van de gekko is bedekt met honderdduizenden extreem kleine haarachtige uitsteeksels, zo stellen de onderzoekers. Hun functie? De gekko schoon houden. “Als je wel eens gezien hebt hoe waterdruppels van een auto rollen nadat deze gewaxt is of van een bank rollen nadat deze met een beschermende spray is ingespoten, dan heb je het proces al eens in actie gezien,” vertelt onderzoeker Lin Schwarzkopf. “De wax en de spray maken het oppervlak op micro- en nanoniveau heel ‘hobbelig’ en de waterdruppels blijven kleine balletjes die eraf vallen door toedoen van de zwaartekracht of zelfs een beetje wind.”

Wegspringen
De haarachtige uitsteeksels van de gekko – waartussen zich lucht bevindt – werken ongeveer net zo. Onder een microscoop is te zien hoe waterdruppels op elkaar botsen, samensmelten en van de huid van de gekko wegspringen.

Primeur
Wetenschappers wisten reeds dat sommige organismen handig gebruik maken van hydrofobe oppervlakken. Denk bijvoorbeeld aan insecten. Maar het is voor het eerst dat vast wordt gesteld hoe een gewerveld dier precies gebaat is bij een hydrofobe huid.

Niet overbodig
De hydrofobe huid van de gekko is zeker geen overbodige luxe. “Ze leven in droge omgevingen waar ze niet kunnen rekenen op regen en dit proces houdt ze schoon.” Wellicht kunnen wij nog wat van de gekko leren. Zo zouden we het kunstje van de gekko af kunnen kijken om kleding te ontwikkelen die niet vies kan worden.

Gekko’s zijn een geliefd onderwerp voor wetenschappers. Behalve hun verrassend schone lijf, spreekt ook hun vermogen om aan allerlei oppervlakken te blijven plakken tot de verbeelding. Het is nog zo’n kunstje dat onderzoekers graag eens na zouden bootsen.