Daarom is alcohol verslavend

Wetenschappers zijn er eindelijk uit waarom sommigen het maar niet bij één borreltje kunnen houden: het voelt zo goed.

De onderzoekers verzamelden dertien mensen die regelmatig flink veel alcohol dronken. Ook stelden ze een controlegroep samen. Deze bestond uit twaalf mensen die niet zulke grote drinkers waren. De onderzoekers bestudeerden wat er in de hersenen gebeurde wanneer deze 25 proefpersonen alcohol dronken, zo meldt het blad Science Translational Medicine.

Precies
Aan de hand van het onderzoek konden de onderzoekers zeer nauwkeurig vaststellen in welke delen van het brein endorfine (een stofje dat ons beloont en een goed gevoel geeft) vrijkwam. En dat is belangrijke informatie die gebruikt kan worden om mensen die verslaafd zijn aan alcohol af te laten kicken.

…we in onze stamkroeg beter tegen alcohol kunnen?

Verslaafd raken
Wanneer de proefpersonen een borreltje achterover sloegen dan kwam er meer endorfine vrij. Hoe meer endorfine er in de aanliggende kern vrijkwam, hoe prettiger de proefpersonen zich voelden. Hoe meer endorfine er in de orbitofrontale cortex vrijkwam, hoe sterker de zware drinkers zich beneveld voelden. Maar dat laatste gold dus niet voor de controlegroep. En dat is nuttige informatie. “Dit wijst erop dat de hersenen van zware drinkers veranderen,” legt onderzoeker Jennifer Mitchell uit. “En wel op een manier die ervoor zorgt dat ze alcohol nog prettiger gaan vinden. En dat geeft ons een idee hoe drankproblemen in eerste instantie ontstaan.”

Receptor
De onderzoekers hebben ook ontdekt aan welke receptor endorfine zich bindt wanneer mensen alcohol gebruiken. Op dit moment zijn er al wel medicijnen die deze receptor blokkeren en mensen moeten helpen om te stoppen met drinken. Maar deze medicijnen blokkeren meer receptoren en veel patiënten vinden dat onprettig en stoppen dan met het gebruiken van de medicijnen. De onderzoekers hopen dat hun studie leidt tot een medicijn dat echt alleen deze receptor aanpakt en zo – zonder verdere bijwerkingen – voorkomt dat alcohol ons een prettig gevoel geeft.

Dat endorfine een belangrijke rol speelt bij alcoholisme is niet helemaal nieuw. Uit onderzoeken onder dieren was dat al gebleken. Het is echter voor het eerst dat dat ook bij mensen kan worden aangetoond.

"Study Offers Clue As to Why Alcohol is Addicting" - UCSF.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dave Dugdale (via Flickr.com / RentVine.com).