We ervaren een gebeurtenis als prettiger wanneer we weten dat deze ervaring er bijna opzit, zo blijkt uit onderzoek.

Stel: u vindt uw baan helemaal niets en u neemt ontslag. De laatste dag verlaat u het kantoor alsnog met een beetje een droevig gevoel. Want wat was die laatste dag eigenlijk prettig. Het onderzoek verklaart die vreemde emotie.

Experiment
De onderzoekers verzamelden 52 studenten en lieten ze verschillende chocolaatjes proeven. De proefpersonen moesten aangeven hoe lekker ze de chocolade vonden. Ook gaven ze aan welke smaken ze proefden. Een onderzoeker gaf de chocolaatjes één voor één aan de proefpersonen en zei voortdurend: ‘Dit is je volgende chocolaatje’. Ook wanneer het het laatste chocolaatje was. Een deel van de proefpersonen kreeg het laatste chocolaatje aangeboden met de tekst ‘Dit is je laatste chocolaatje’.

WIST U DAT…

…een koekje gemaakt met liefde ook lekkerder is?

Laatste
De proefpersonen die wisten dat het vijfde chocolaatje het laatste chocolaatje was, vonden het laatste snoepje aanzienlijk lekkerder. Sterker nog: toen ze hun favoriete chocolaatje moesten kiezen, koos een overgroot deel van deze groep proefpersonen voor het laatste. Dat concluderen de onderzoekers in het blad Psychological Science.

Het onderzoek kan flinke implicaties hebben voor ons dagelijks leven. En dan hebben we het niet over chocolade. Nee: grotere implicaties. Stelt u zich eens voor dat u aan het speeddaten bent. Grote kans dat u voor de laatste date valt, omdat u weet dat hij of zij de laatste is. En wanneer u in een restaurant zit en nog één laatste drankje bestelt: kies dan niet het duurste. Want de kans is groot dat ook een goedkoop drankje heerlijk smaakt. Simpelweg omdat het het allerlaatste drankje is.