Als kinderen leren schrijven, dan draaien ze letters nog regelmatig om. Soms schrijven ze hun hele naam zelfs in spiegelschrift. Dat komt doordat de kinderen een beroep doen op een deel van de hersenen dat gevoelig is voor gespiegelde informatie. Dat blijkt uit onderzoek.

Stanislas Dehaene onderzocht wat er in het brein van volwassen mensen gebeurt wanneer zij vormen, patronen of letters te zien krijgen. Een aantal letters stond goed, maar er waren er ook bij die in spiegelschrift geschreven waren.

Herkennen
Dehaene focuste zich met name op het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het visueel herkennen van woorden. Dit deel van de hersenen bleek zowel wanneer beelden van gewone letters en letters in spiegelbeeld werden vertoond actief te zijn. Maar het deel van de hersenen reageerde vervolgens alleen op de letters die juist vertoond werden. De letters in spiegelbeeld werden genegeerd oftewel niet herkend.

Filter
Volgens Dehaene reageert dit deel van de hersenen vanaf de geboorte op alle visuele informatie die binnenkomt. Maar wanneer de mens leert lezen en schrijven, passeert al die informatie opnieuw de revue en wordt als het ware gerecycled. Tijdens dat proces worden de woorden die in spiegelbeeld staan eruit gefilterd en dat verklaart waarom volwassenen – in tegenstelling tot kinderen – niet op de letters in spiegelbeeld reageren.

Gevoelig
“Het is niet verwonderlijk dat kinderen zoveel moeite hebben met het in spiegelbeeld lezen en schrijven,” merkt Dehaene op. “Ze proberen te leren lezen met juist dat deel van de hersenen dat zo gevoelig is als het gaat om het herkennen van gespiegelde beelden.”

In de toekomst hoopt Dehaene kinderen en ongeletterde volwassenen te onderzoeken en zo zijn studie te verstevigen.