Daarom wordt ons brein zo blij van dat nieuwe liedje op de radio

muziek luisteren

Had u zich nog zo voorgenomen om die nieuwe cd niet te kopen en staat ‘ie nu toch in de kast? U kunt er niets aan doen, zo suggereert nieuw onderzoek. Het is de schuld van uw brein, of – preciezer gezegd – van uw aanliggende kern.

Wetenschappers van McGill University lieten proefpersonen een stukje muziek horen dat deze nog nooit gehoord hadden. Vervolgens keken ze wat er in het brein gebeurde en of die hersenactiviteit gebruikt kon worden om te voorspellen of de proefpersonen een cd waar dit lied op stond, zouden kopen.

Aanliggende kern
“Wanneer mensen naar een muziekstuk luisteren dat ze nog nooit eerder hebben gehoord, dan kan de activiteit in één deel van het brein op betrouwbare en consistente wijze voorspellen of zij het mooi vinden en willen kopen,” vertelt onderzoeker Valorie Salimpoor. Het deel van het brein waar zij naar verwijst, is de aanliggende kern, het deel van het brein dat betrokken is bij het vormen van bepaalde verwachtingen.

WIST U DAT…

…het brein van verschillende mensen op dezelfde manier op muziek reageert?

Verwachtingen
Wij mensen vormen voortdurend bepaalde verwachtingen en wanneer deze vervuld of overtroffen worden, geeft ons dat een goed gevoel (een beloning). Maar die verwachtingen hebben eigenlijk altijd te maken met overleven en betreffen bijvoorbeeld voedsel en seks. Wetenschappers tonen met dit onderzoek aan dat we ook verwachtingen hebben wanneer we met abstractere prikkels zoals muziek bezig zijn. Ook bewijst het dat we zelfs verwachtingen hebben wanneer die prikkels helemaal nieuw voor ons zijn.

Vervulde verwachtingen
“Wat muziek emotioneel zo krachtig maakt, is de creatie van verwachtingen,” stelt Salimpoor. Op basis van muziek die we eerder hebben gehoord, hebben we bepaalde verwachtingen van de muziek die we gaan horen. Als die verwachtingen vervuld of overtroffen worden, geeft ons dat een goed gevoel. “Activiteit in de aanleggende kern is een indicatie dat verwachtingen vervuld of zelfs meer dan vervuld zijn en in onze studie ontdekten we dat hoe meer activiteit we in dit deel van het brein zien terwijl mensen naar muziek luisteren, hoe meer geld deze mensen willen spenderen.”

Een andere belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat de aanliggende kern niet alleen ‘werkt’, maar contact zoekt met de auditieve cortex. Dit deel van het brein slaat informatie over geluiden en muziek op. Naarmate een muziekstuk de verwachtingen sterker oversteeg, werd ook de interactie tussen de auditieve cortex en de aanliggende kern sterker. En dat gold niet alleen voor de auditieve cortex en de aanliggende kern. De aanliggende kern ging ook de interactie aan met andere delen van het brein die betrokken zijn bij het herkennen van ingewikkelde patronen en een bepaalde (emotionele) waarde hechten aan bepaalde prikkels. Hieruit kunnen we afleiden dat het brein een bepaalde waarde toekent aan muziek. En daarvoor gebruikt het brein geavanceerde delen van de hersenen die alleen wij mensen hebben. Dat kan mogelijk verklaren waarom alleen mensen muziek lijken te waarderen. “Muziek bestaat uit een serie geluiden die op zichzelf geen waarde hebben, maar wanneer we ze samen horen toch belonend kunnen werken,” vertelt onderzoeker Robert Zatorre.

Bronmateriaal

"Why we buy music" - McGill.ca
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Richard Fagervoll (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd