Dag, haarverf! Wetenschappers geven grijze haren hun kleur terug

De fabrikanten van haarverf kunnen inpakken: wetenschappers hebben een manier gevonden om het proces van grijs wordend haar om te draaien en het haar weer een natuurlijke kleur te laten krijgen. De behandeling blijkt ook te werken tegen de huidziekte vitiligo.

“Generaties lang zijn er diverse behandelingen bedacht om grijs haar te verbergen,” vertelt Gerald Weissmann, hoofdredacteur van het blad The FASEB Journal waarin de wetenschappers hun studie omtrent grijs haar uit de doeken doen. “Maar nu is er voor het eerst een behandeling ontwikkeld die de wortel van het probleem aanpakt.”

Grijs haar
Grijs haar ontstaat door oxidatieve stress. Tijdens oxidatieve stress stapelt zich in het haarzakje waterstofperoxide op. Die opeenstapeling resulteert in het bleker (grijs) worden van het haar. Dat juist ouderen met grijs haar te maken krijgen, komt doordat zij minder goed in staat zijn om waterstofperoxide af te breken.

…het voor een wild zwijn een goed teken is dat hij grijs wordt?

Vitiligo
De onderzoekers verzamelden bijna 2500 mensen die leden aan vitiligo en toonden aan dat verschillende verschijningsvormen hiervan veroorzaakt worden door één probleem: oxidatieve stress. Tijdens die oxidatieve stress ontstaat dus waterstofperoxide. Normaal gesproken wordt dit weer afgebroken door onder meer katalase (een enzym). Vandaar dat oxidatieve stress die leidt tot vitiligo onder meer in verband wordt gebracht met het minder goed functioneren van dit enzym.

Patent
De onderzoekers ontwikkelden daarop het stofje PC-KUS, een pseudo-katalase. En deze stof blijkt in staat te zijn om de opeenstapeling van waterstofperoxide tegen te gaan en zo grijs haar en vitiligo aan te pakken. De onderzoekers hebben hun aanpak inmiddels gepatenteerd.

Hoewel veel grijzende mensen blij zullen zijn met dit onderzoek, zijn wetenschappers vooral verheugd dat ze een behandeling voor vitiligo hebben gevonden. “Deze aandoening, die technisch gezien vooral cosmetisch is, kan serieuze sociaal-emotionele effecten op mensen hebben. Het ontwikkelen van een effectieve behandeling voor deze aandoening kan het leven van mensen radicaal veranderen.”

"Gray hair and vitiligo reversed at the root" - Federation of American Societies for Experimental Biology (via Eurekalert.org)
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Julim6 / Pixabay.