Dagelijks aspirientje verkleint kans op kanker aanzienlijk

Een kleine dagelijkse dosis aspirine kan voorkomen dat een aantal vormen van kanker zich ontwikkelen. Dat blijkt uit een studie onder 25.000 mensen. De patiënten die aspirine kregen, hadden 25 procent minder kans om aan kanker te sterven. Volgens de onderzoekers wegen de effecten van het dagelijkse pilletje overduidelijk op tegen de bijwerkingen die aspirine heeft.

De onderzoekers verzamelden 25.000 mensen. Een deel van de groep kreeg enkele jaren dagelijks een lage dosis aspirine (75 milligram) toegediend. De resultaten zijn overduidelijk: de patiënten hadden tijdens het experiment 25 procent minder kans om aan kanker te sterven. Ook het totale aantal sterfgevallen onder de groep die aspirine slikte, nam met tien procent af ten opzichte van de groep die geen aspirine kreeg.

Lang
Ook na het experiment hadden de proefpersonen nog baat bij de behandeling. Zowel onder mannen als vrouwen beschermde de aspirine zelfs twintig jaar later nog tegen allerlei aandoeningen.

Kans
Tijdens de proefperiode nam de kans op kanker over een periode van twintig jaar met twintig procent af. De kans op darmkanker liep met veertig procent terug. Voor longkanker was dat dertig procent, voor prostaatkanker tien procent en slokdarmkanker zestig procent.

…een stapeltje geld nog beter werkt dan aspirine?

Bijwerkingen
Volgens de onderzoekers geeft de studie wel aan dat de bijwerkingen van aspirine (onder meer bloedingen) niet opwegen tegen het effect dat het pilletje heeft op het lichaam. Dat wil niet zeggen dat mensen massaal aspirine moeten gaan slikken. De kans op bloedingen door aspirine is namelijk veel groter voor mensen die ouder zijn dan 75. Zij doen er goed aan om aspirine niet te vaak te nuttigen.

Overleg
De wetenschappers concluderen dat mensen het beste tussen hun 45 en 50e kunnen beginnen met het dagelijks slikken van aspirine en dat dan zo’n 25 jaar vol moeten houden. Experts waarschuwen echter dat zo’n beslissing altijd in overleg met de huisarts genomen moet worden.

Het is niet voor het eerst dat aspirine als ‘wondermiddel’ wordt binnengehaald. Eerder ontdekten onderzoekers ook al dat het beschermt tegen darmkanker, afrekent met migraine en voorkomt dat borstkanker terugkomt.