Twitter verraadt dat de stemming van mensen gedurende de dag (ongeacht cultuur of woonplek) hetzelfde patroon volgt.

Wetenschappers van de Cornell University analyseerden de tweets van 2,4 miljoen Twitter-gebruikers en trokken op basis daarvan conclusies over hoe de stemming van de Twitteraars gedurende de dag veranderde. “We vonden een vergelijkbaar patroon in India, Afrika, Europa, Engeland, Canada, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland,” vertelt onderzoeker Michael Macy. “De patronen lijken heel, heel erg op elkaar, ook al zijn de culturen anders.”

Tweets
De wetenschappers baseren hun conclusies op een onderzoek dat twee jaar duurde, zo is in het blad Science te lezen. Gedurende deze twee jaar werden duizenden tweets van 2,4 miljoen mensen uit 84 landen bestudeerd. De tweets werden ingedeeld naar tijd. Bijvoorbeeld: tweets die tussen 12.00 en 13.00 geplaatst zijn en tweets die tussen 23.00 en 00.00 uur geplaatst zijn. Vervolgens werden die groepen tweets met behulp van een computerprogramma geanalyseerd. Hierbij werd op honderden woorden gelet die iets konden vertellen over de stemming van mensen. Bijvoorbeeld: ‘gelukkig’, ‘verdrietig, enzovoort.

WIST U DAT…

…u zelf ook onderzoek kunt doen naar wat mensen wanneer bezighoudt? Via deze site kunt u een zoekwoord intypen (bijvoorbeeld: ontbijt) en zo achterhalen wanneer de meeste mensen twitteren over ontbijt en er dus waarschijnlijk ook mee bezig zijn.

Patroon
De stemming van mensen bleek zich wereldwijd gedurende de dag op dezelfde manier te ontwikkelen. “Mensen zijn het meest enthousiast rond het ontbijt. Hun stemming neemt gedurende de dag af en herstelt zich ‘s avonds.” Positieve tweets pieken ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat. In het weekend zijn mensen over de hele dag gezien positiever dan doordeweeks, zo melden de onderzoekers. Maar hoewel ze positiever zijn, volgt de stemming wel weer het vertrouwde patroon dat ook op werkdagen speelt.

De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat Twitter een geschikte en representatieve onderzoeksmethode is. Maar enige voorzichtigheid is wel geboden. Zo blijven de resultaten beperkt tot mensen die actief zijn op sociale media.