Hogere temperaturen leiden er toe dat mensen bereid zijn een hogere prijs voor iets te betalen.

Onderzoekers hebben zich in een nieuwe studie gestort op een interessante vraag: wat voor effect heeft de temperatuur op hoeveel geld we bereid zijn uit te geven op een veiling? De conclusie is treffend. Als namelijk de temperatuur in een ruimte hoger is, zijn we bereid om meer geld voor iets neer te leggen dan wanneer de ruimte een gematigde temperatuur heeft.

Vijfdaagse cruise-vakantie
In de studie werden deelnemers gevraagd om een heerlijke vijfdaagse cruise-vakantie in het Zuid-Caribisch gebied te overwegen. De prijs hiervoor werd bij de veiling vastgesteld op 1000 dollar. De deelnemers werden verdeeld over twee kamers. In de ene kamer lag de temperatuur tussen de 19 en 25 graden Celsius, terwijl de temperatuur in de andere kamer kon oplopen tot wel 28 graden Celsius.


Hogere prijs
De onderzoekers kwamen erachter dat de deelnemers die in de warmere kamer vertoefden bereid waren om meer geld voor de vakantie neer te leggen. Gemiddeld boden zij zo’n 1214,33 dollar. Deelnemers die in de koelere kamer verbleven waren bereid gemiddeld 1067,14 dollar voor dezelfde vakantie te betalen. Dit verschil heeft volgens de onderzoekers een duidelijke reden. “Wanneer onze lichamen in een oncomfortabele situatie verkeren, verhoogt dit de agressiviteit,” verklaart onderzoeker Jayati Sinha. “Op een veiling zullen hogere temperaturen leiden tot een agressievere koper die bereid is om een hogere prijs te betalen. Die koper zal namelijk proberen iedereen te overtreffen, waardoor hij over het algemeen meer biedt.”

Coupon knippers
We worden dus eigenlijk door een hogere temperatuur fanatieker. Dat bevestigde het team ook in een andere onderzoekje. Zo kwamen ze erachter dat een hogere temperatuur leidt tot ijverige coupon knippers. In de Verenigde Staten kun je flink wat geld besparen met coupons. Met deze coupons krijg je leuke kortingen op allerlei producten. In zowel de warme als in de gematigde kamer besloten de onderzoekers een emmer met coupons neer te zetten. De deelnemers kregen vervolgens een lijstje met daarop verschillende items. Het doel was om voor elk van de opgeschreven voorwerpen de beste deal uit de emmer te vissen. Uiteindelijk bleek dat de deelnemers die zich in de warmere kamer bevonden meer tijd spendeerden aan het doorzoeken van de emmer om met de beste coupon op de proppen te komen.

De bevindingen uit het onderzoek hebben consequenties. Zo kunnen veilingmeesters er bijvoorbeeld voor kiezen om hun veilingen in de zomer te houden, of in warmere ruimtes. De onderzoekers zijn erg benieuwd of ook andere ongemakken dan warmte – zoals bijvoorbeeld drukte, oncomfortabele zitplaatsen of lawaai – het gedrag van kopers op veilingen kan beïnvloeden.