rsz_facebook

Veel hedendaagse jongeren zetten hun ziel en zaligheid op internet. Ze worden daarom ook wel aangeduid als ‘de Facebook-generatie’. Een foute term, zo suggereert Nederlands onderzoek. De Facebook-generatie bestaat waarschijnlijk helemaal niet.

Onderzoeker Wouter Steijn van de Tilburg University trekt die conclusie nadat hij 1720 Nederlandse internetgebruikers (tussen de 12 en 87 jaar oud) lijsten voorschotelde met vragen over hun gedrag op sociale media. Uit het onderzoek blijkt dat het gedrag vooral wordt ingegeven door behoeften die horen bij hun ontwikkelingsstadia. “Adolescenten zijn vooral bezig met vrienden maken en het vormgeven van hun identiteit,” vertelt Steijn. “Ouderen hebben die behoefte minder: ze zijn meer bezig met de controle die zij hebben over hun data.”

“Het zijn gewoon jongeren die toegang hebben tot Facebook en daar datgene doen, wat de voorgaande generatie op het schoolplein deed”

De verschillende manieren waarop ouderen en jongeren met sociale media en het internet omgaan, worden vaak bestempeld als een generatieverschil. Jongeren zijn daarbij ‘de Facebook-generatie’: ze groeien op met internet, sociale media en privacy zou voor hen een gepasseerd station zijn. Maar dat lijkt nu toch niet te kloppen. “Het belangrijkste punt van mijn onderzoek is dat de Facebook-generatie misschien wel helemaal niet bestaat,” stelt Steijn. “Het zijn gewoon jongeren die toegang hebben tot Facebook en daar datgene doen, wat de voorgaande generatie op het schoolplein deed.”

Dat jongeren als ‘de Facebook-generatie’ worden bestempeld, is volgens Steijn niet alleen misleidend, maar ook gevaarlijk. “De onderliggende gedachte is dat de ontspannen houding van jongeren ten aanzien van privacy hoort bij hun generatie en dus niet meer verandert. Door dat idee kunnen wetgevers en aanbieders van sociale media gaan denken dat privacy ook niet langer beschermd hoeft te worden. Zodat er op een gegeven moment geen keuze voor privacy meer mogelijk is.” Maar wanneer de jongeren van nu ouder worden, is het aannemelijk dat ook hun privacy-behoeften veranderen.