De kamikazepiloot verklaard: waarom guppies soms uit hun kom springen

guppie

Ondanks dat ze zo klein zijn, zijn guppies in staat om uit hun kom te springen. Nieuw onderzoek toont aan hoe de kleine visjes het doen en komt direct met een mogelijke verklaring voor het gedrag van deze kamikazepiloten.

Het idee voor dit onderzoek ontstond in 2011 toen een guppie in het laboratorium waar onderzoeker Daphne De Freitas Soares werkte, uit een tank sprong, zo haar thee in. “Gelukkig was het ijsthee,” merkt de onderzoekers op. Het guppie overleefde zijn sprong dan ook. Maar van veel andere guppies die de sprong maakten, kan dat niet worden gezegd. Ze belandden naast hun kom waarna ze al snel het loodje legden.

Het zette Soares aan het denken: waarom doen de kleine visjes het? En hoe slagen ze erin om zo ver te springen? Ze zette een experiment op. Ze zette een aantal guppies in een kom en richtte er een zeer snelle camera op die de guppies voortdurend in de gaten hield.

Goede voorbereiding
Zo ontdekte ze dat de guppies vlak voor deze de sprong waagden heel langzaam achteruit zwommen, dan van richting veranderden en het luchtruim kozen (zie ook het filmpje hieronder). Door de sprong op deze manier voor te bereiden, konden de guppies een hoogte van tot wel acht keer hun eigen lichaamslengte bereiken. Ook hun snelheid was indrukwekkend: meer dan 1,2 meter per seconde.

De gedegen voorbereiding van de guppies op hun sprong wijst erop dat ze de sprong expres maken, zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE. Maar waarom? De visjes lijken het niet te doen om een prooi te vangen, een obstakel te overkomen of aan een roofdier te ontsnappen. De onderzoekers denken dan ook dat de sprong een ander – heel belangrijk – evolutionair doel dient. De sprongetjes stellen de guppies – die van oorsprong in bergstroompjes in Trinidad voorkomen – in staat om van het ene stroompje naar het andere te springen en zich te verspreiden. Hierdoor blijft de genetische diversiteit onder de soort hoog en voorkomen de guppies dat ze onderling de competitie met elkaar aan moeten gaan.

"Why do guppies jump?" - UMD.edu
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van Wikimedia Commons.