De liefde verklaren? Email wint het van voicemail!

mail

Wie een ander de liefde wil verklaren, maar diegene niet onder ogen kan komen, doet er beter aan een email te sturen dan een voicemail in te spreken.

Tot die conclusie komen Amerikaanse onderzoekers. Ze verzamelden 72 jongvolwassenen. Een deel van de proefpersonen kreeg de opdracht een romantisch voicemailbericht achter te laten. De anderen moesten een romantische mail schrijven.

Positiviteit
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een mail schreven krachtigere taal gebruikten en meer nadachten over hun boodschap dan mensen die een voicemail achterlieten. “Wanneer men een romantische mail schrijft, voegt men bewust of onbewust meer positiviteit aan hun bericht toe, wellicht om te compenseren dat een mail niet de toon waarop je die dingen zeggen wilt, kan overbrengen,” zo schrijven de onderzoekers in hun paper.

WIST JE DAT…

…onderzoekers recent op de eerste foto van Lenins grote liefde stuitten?

Emoties
Ook blijkt uit het onderzoek dat mensen die een mail schreven sterkere emoties ervoeren. “Een mail stelt de zender in staat om het bericht nog aan te passen terwijl ze het opstellen. Bij een voicemail kan dat niet. Een voicemail moet in één keer worden opgesteld en kan daarna verzonden of verwijderd, maar niet aangepast worden. Dus mensen die een mail schrijven zijn daar langer mee bezig en denken er wellicht beter over na dan mensen die een voicemail achterlaten.” Het feit dat mailers langer bezig zijn met hun bericht kan volgens de onderzoeker verklaren waarom zij emotioneel gezien wat opgewondener zijn dan mensen die een voicemail achterlaten. Verder blijkt uit het onderzoek dat een mail ook een krachtigere emotionele reactie opriep dan een voicemail.

Verrassend
De resultaten waren ook voor de onderzoekers best verrassend. “We verwachtten dat het gebruik van mail voor romantische communicatie frustrerender zou worden gevonden dan het gebruik van voicemail, maar onze gegevens laten dat niet zien.” Deze resultaten suggereren volgens de onderzoekers dat het medium in zekere zin de boodschap is. “Onze resultaten tonen aan dat het medium verandert hoe de zenders zich voelen en wat ze zeggen.”

Een mail mag dan beter werken dan een voicemail: dat is nog geen reden om elkaar dan maar niet meer onder ogen te komen. “Als iets niet echt duidelijk is en je wilt zeker weten dat iedereen begrijpt wat je bedoelt, dan kun je het best gebruikmaken van de telefoon, een face-to-face meeting of videoconferentie,” benadrukt onderzoeker Alan Dennis.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd