De ‘m’ van ‘mag het wat sneller?’

De logo’s van fastfoodketens maken mensen ongeduldig en zorgen ervoor dat klanten meer uitgeven. Dat blijkt uit onderzoek. Zelfs als de klanten geen haast hebben, worden ze door toedoen van de logo’s zeer ongeduldig. Ook veroorzaken de logo’s een tijdelijk gat in de hand.

De onderzoekers lieten proefpersonen eerst een stukje voorlezen. Daarna kreeg een deel van de groep razendsnel zes logo’s van verschillende bekende fastfoodketens zien. Vervolgens lazen ze allemaal weer een stuk tekst. De proefpersonen die de logo’s gezien hadden, lazen veel sneller. Zelfs wanneer de logo’s zo snel voorbij kwamen dat ze eigenlijk onherkenbaar waren, kregen de proefpersonen haast.

Volgens de onderzoekers staan de logo’s van de ketens allemaal voor het besparen van tijd doordat je er snel een hapje kunt eten. En dat werkt onbewust door. Zelfs als mensen de zaak niet binnenstappen en het logo alleen maar zien, worden ze al gehaast. “Denken aan fastfood zorgt ervoor dat we verlangen naar tijdbesparende producten,” concluderen de onderzoekers. Gedreven door die haast maakt het mensen ook niet uit hoeveel geld ze uitgeven. Ze willen eten. En wel nu. Ongeacht hoeveel het kost.

Volgens de onderzoekers kunnen de logo’s wel eens een grote invloed hebben op onze maatschappij. “Je wordt constant geconfronteerd met advertenties van fastfood,” meent onderzoeker Sanford DeVoe. “Als je er voortdurend de hele dag aan wordt blootgesteld dan heeft dat ook op lange termijn een effect.” Mensen zouden door de logo’s worden opgejaagd, zelfs wanneer ze geen haast hebben. En met al die symbolen van fastfoodketens langs de snelweg is dat natuurlijk vragen om problemen…

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd