De oorzaak van kaalheid is gevonden én mogelijk te verhelpen

Het is de nachtmerrie van veel mannen: een kale schedel of een terugtrekkende haarlijn. Wetenschappers komen nu met goed nieuws. Ze hebben ontdekt hoe het komt dat mannen hun haren verliezen. Kapotte stamcellen zijn de boosdoeners. De onderzoekers zijn optimistisch dat ze kaalheid kunnen ‘genezen’ door de kapotte cellen te vervangen.

De kapotte stamcellen zijn nauw betrokken bij het aanmaken van nieuw haar. Maar door een foutje in de cellen, produceren bepaalde haarzakjes zulke kleine haren dat ze onzichtbaar zijn. Het resultaat: een kale plek of de bekende teruglopende haarlijn.

De onderzoekers verzamelden een aantal mannen met kale plekken op het hoofd en bestudeerden de haarzakjes op kale en behaarde delen van het hoofd. Het aantal haarzakjes was zowel op de kale als behaarde delen even groot. Opvallend genoeg waren de haarzakjes op de kale plekken veel kleiner. De onderzoekers ontdekten dat deze gekrompen zakjes wel haar produceerden, maar dat deze haren zo klein waren dat ze onzichtbaar bleven.

Hoop
Uit nader onderzoek blijkt dat stamcellen ervoor zorgen dat de haarzakjes op kale plekken zich niet goed ontwikkelen. Maar er is hoop, zo benadrukt onderzoeker George Cotsarelis. “Het feit dat er op kale schedels normale hoeveelheden stamcellen voorkomen, geeft ons de hoop dat we in staat zijn om deze stamcellen weer te activeren.”

Tot op heden was het onduidelijk waardoor kaalheid veroorzaakt werd. Men neemt aan dat het iets te maken heeft met het mannelijk hormoon testosteron. Ook zou kaalheid erfelijk zijn.