Hoe ziet de snelweg van de toekomst er eigenlijk uit? Wetenschappers werken aan allerlei oplossingen om de snelweg van de toekomst nog veiliger te maken. Maak kennis met oplaadstroken, interactief licht en glow in the dark-belijning!

glowing-linesGlow in the dark-belijning
Had jij vroeger ook glow in the dark-sterren en planeten op je plafond in je slaapkamer hangen? De glow in de dark-belijning werkt ongeveer hetzelfde. Het idee van de lichtgevende wegbelijning is bedacht door Studio Roosegaarde en Heijmans. De lichtgevende pigmenten absorberen uv-licht en geven dit in het donker weer vrij. Er is nu al veel vraag naar de glow in the dark-belijning. “Eigenlijk vanuit de hele wereld”, vertelt Roland de Waal, concerndirecteur Wegen bij Heijmans, aan Bouwend Nederland. “Dat loopt uiteen van landen die al goede snelwegverlichting hebben tot landen waar geen geld is voor lichtmasten, maar die met dit product hun snelwegen veiliger zouden kunnen maken.” Wil je de glow in the dark-belijning zien? Op de N329 bij Oss zijn de lichtgevende pigmenten al aangebracht. De speciale verf zorgt ervoor dat de 500 meter lange strook minstens acht uur blijft stralen.

gladSlimme verf onthult of het glad is
Vorig weekend was het weer raak in Nederland: meer dan 150 botsingen door gladde wegen. Hoe kunnen automobilisten nog beter op de hoogte gehouden worden van gladde wegen? Studio Roosegaarde ontwikkelde dynamische verf. Duikt de wegdektemperatuur onder nul graden Celsius, dan verschijnen de geschilderde ijskristallen. Wanneer de temperatuur boven nul komt, verdwijnen de kristallen weer. Er zijn twee problemen. Ten eerste hangt de kans op gladheid af van de luchtvochtigheid en hoeft een temperatuur onder nul niet direct te betekenen dat de weg glad is. Ten tweede is de werking van de verf van korte duur. “Het is dus zaak dat we met de betrokken partijen dit product stabieler maken, zodat het straks ook in de praktijk voldoet en we hiermee een pilot kunnen uitvoeren”, aldus De Waal.

safelaneAntivrieswegen
Nog beter is het om asfalt te creëren dat niet meer bevriest, zogenoemde antivrieswegen. Is zoiets überhaupt mogelijk? Jazeker. In de Verenigde Staten werken wetenschappers aan antivrieswegen, namelijk door pekel te verwerken in het wegdek. De antivriesbestandelen komen pas vrij zodra de temperatuur onder het vriespunt komt. Bij extreem winters weer is de weg weer snel begaanbaar, omdat het vriespunt veel lager is. Daarnaast hoeven strooiwagens niet langer meer de weg op. En dat bespaart weer een flink bedrag.

Oplaadstroken voor je elektrische auto
Het afgelopen jaar is het aantal elektrische auto’s flink gestegen. Ondertussen rijden er meer dan vijfduizend volledig elektrische auto’s en meer dan 33.000 plug-in hybride auto’s op de Nederlandse snelwegen. Een groot nadeel is dat veel auto’s een radius hebben van een paar honderd kilometer. Wie in een elektrische auto van Delfzijl naar Terneuzen rijdt, moet ondertussen nog een keer stoppen om op te laden. De oplaadstrook hoopt daar verandering in te brengen. Wetenschappers van de TU Delft werken aan een strook, waar auto’s al rijden worden opgeladen. Onder het asfalt liggen magnetische spoelen in de vorm van lange kabels, die een elektromagneetveld opwekken. Een transformator en een spoel in de auto pikken het magneetveld op en zetten dit om in elektriciteit. Deze technologie is vergelijkbaar met hoe elektrische tandenborstels worden opgeladen. Een kilometer oplaadstrook kost ongeveer 300.000 euro, dus er zijn veel elektrische auto’s nodig om deze toepassing betaalbaar te maken.

Sustainable_Highway_1

Interactieve lantaarnpalen
Sommige lantaarnpalen schijnen de hele nacht, terwijl er misschien maar een paar auto’s over de weg rijden. Dit is verspilde energie. Een goede ontwikkeling is interactief licht. De LED-lampen verlichten alleen het stuk waar iemand rijdt. Wanneer een automobilist arriveert, wordt het lampje steeds feller en feller. Is de auto gepasseerd? Dan dimt het licht langzaam.

interactief-licht

Variabele doorgetrokken streep
Dynamische wegbelijning vormt ook een onderdeel van de snelweg van de toekomst. Afhankelijk van de situatie kan de wegbelijning veranderen, waardoor een stippellijn verandert in een doorgetrokken streep. Zo is algemeen bekend dat de staart van een file langer wordt wanneer stapvoetsrijdende automobilisten regelmatig van rijstrook veranderen. Een doorgetrokken streep houdt automobilisten in hun rijstrook totdat de file is opgelost. Een andere situatie is wanneer vrachtwagens elkaar gaan inhalen tijdens spitsuren, waardoor snel files kunnen ontstaan. Een tijdelijke doorgetrokken streep (inclusief de verplichting voor vrachtwagens om op de rechterstrook te rijden) maakt de situatie voor andere weggebruikers prettiger.

Print

Glazen wegen die zonne-energie opslaan
De laatste innovatieve oplossing is de zonneweg. Het bedrijf Solar Roadways wil wegen van glas aanleggen, inclusief zonnepanelen, LED’s en microprocessoren. Glas is niet alleen te recyclen, maar is ook nog een sterker dan staal. De glazen wegdelen slaan zonne-energie op. Deze energie kan gebruikt worden om de weg te verwarmen in de winter of om waarschuwingen op het wegdek te tonen (bijv. ‘Pas op: file!’ of ‘Lawinegevaar!’). Solar Roadways heeft subsidie ontvangen om een prototype te bouwen, om te kijken of het echt werkt. Wij zijn benieuwd of auto’s net zo snel kunnen remmen op glas als op asfalt, maar Solar Roadways beweert dat de remweg tot 130 kilometer per uur nagenoeg gelijk is.

elektrisch-1

elektrisch-2