facebook-geld

Bedrijven investeren anno 2013 veel geld om fans te kopen op Facebook. Facebook-adverteren, like & share-acties, contentmanagement: alle mogelijkheden worden benut om het aantal likes te verhogen. Uit een nieuw onderzoek van Syncapse blijkt dat dit niet verkeerd is. Een gemiddelde Facebook-fan is namelijk 134 euro waard.

Syncapse bestudeerde meer dan 2.000 Facebook-gebruikers die onlangs fan werden van een merk. Factoren als productbestedingen, loyaliteit, positieve mond-tot-mond-reclame, mediawaarde en affiniteit met het merk werden meegenomen in het onderzoek.

Wist u dat…

Het resultaat: Facebook-fans geven 89 euro per jaar meer uit aan een merk dan niet-Facebook-fans. Het gaat dan om 43 procent meer uitgaven, terwijl de Facebook-fans geen hoger inkomen hebben. Ook zijn Facebook-fans 18 procent meer tevreden over hun merken dan niet-fans.

De waarde van een fan kan echter flink verschillen. Zo zal de waarde van een fan van Scientias.nl of Nu.nl veel lager zijn dan van een merk als BMW of McDonalds. De meest succesvolle merken zijn BMW (1238 euro p/fan) en Walmart (640 euro p/fan).

Hoewel een gemiddeld bedrag van 134 euro per fan indrukwekkend is, moet er wel een kanttekening bij gemaakt worden. Syncapse heeft twintig grote bedrijven onderzocht, zoals Levi’s, Adidas, Nike, Coca Cola, Xbox en H&M. Het is daarom de vraag of de resultaten van het onderzoek door te trekken zijn voor MKB’ers. En wellicht dat wij nuchtere Nederlanders en Belgen minder snel geld uitgeven aan merken die we liken. Wij zeggen: tijd voor een Nederlands onderzoek!

value-fans