Hoe werd FIFA ’12 gemaakt? Scientias.nl ging met National Geographic Channel op reis naar Vancouver om een blik achter de schermen te werpen.

Donderdag 1 maart gaat een nieuw seizoen van Megafactories in première op National Geographic Channel. De première staat volledig in het teken van EA Sports en de voorbereiding op FIFA ’12, een game die qua ontwikkeling revolutionair is en ook een wetenschappelijk tintje heeft. Het spel is namelijk in een speciale motion capture-studio met behulp van fysische wetten geperfectioneerd. Voor de première van Megafactories reisde National Geographic Channel naar Vancouver, waar FIFA ’12 wordt gemaakt. Bart Delwig van National Geographic Channel schreef speciaal voor Scientias.nl een artikel over die bijzonder reis.

Passie
EA Sports heeft met FIFA een legendarische gamereeks in handen. In totaal hebben de spellen al meer dan drie miljard dollar opgebracht. Steve Frost, communicatiemanager van EA Sports, ontvangt ons bij aankomst en geeft ons een informatieve rondleiding door het moderne gebouw, gelegen in de schitterende natuur van Canada. Van de 1300 EA Sports-werknemers werken er 400 aan FIFA. Het spel heeft een eigen verdieping waar de sfeer goed aanwezig is; voetbalvlaggen en sjaals hangen aan de muur, werknemers hebben shirts aan van hun favoriete team en praten open over niet alleen hun werk, maar ook zeker hun passie voor sport.

Levensecht. Foto: EA SPORTS FIFA (cc via Flickr.com).

Drie veranderingen
FIFA ’12 heeft zijn revolutionaire karakter te danken aan drie grote veranderingen die zijn doorgevoerd in de gameplay. De eerste verandering gaat onder de naam ‘Player Impact Engine’ door het leven. Het is een systeem dat ervoor zorgt dat karakters in het spel fysiek op elkaar reageren. De tweede verandering heet ‘Dribble Precision’, dit systeem zorgt voor een optimaal gebruik van uw aanvalsruimte en behendigheid. Tenslotte wordt de verdediging verbeterd met een systeem genaamd ‘Tactical Defense’.

Fysica
De perfectie die uitgevoerd moet worden in de game, en met name de Player Impact Engine, kost enorm veel tijd. Als twee spelers tegen elkaar aan botsen moeten de lichamen precies zo reageren als in het echt. De game developers moeten dus veel fysica toepassen in het spel. MoCap speelt hier een grote rol in. Deze motion capture-studio, waar motion capture-specialist Mike Herrenson ons wat meer vertelt, is uniek in zijn soort. MoCap is een enorme zaal waarin diverse speelomgevingen kunnen worden nagemaakt.

Op het gras
Voor FIFA werd er een groot grasveld aangelegd. Een lichaam beweegt namelijk anders op gras dan op bijvoorbeeld beton. De studio is omgeven door 118 camera’s die iedere beweging vastleggen. Medewerkers van FIFA trekken speciale zwarte pakken aan met witte reflectoren op belangrijke lichaamspunten. Rode lampen verlichten de studio en het licht wordt gereflecteerd door de bolletjes op de outfits van de spelers. De camera’s zijn zo ingesteld dat ze alleen deze bolletjes filmen; zo ontstaat er als het ware een röntgenfoto voor 3D-animatie. Uit deze punten wordt een skelet gemaakt dat vervolgens weer in de game geanimeerd wordt.

De nauwkeurig vastgelegde bewegingen maken het hoge realiteitsgehalte van FIFA mogelijk. Iedere fysiek mogelijke beweging in FIFA wordt uitgespeeld in de FIFA-studio en geïntegreerd in het spel. Authenticiteit is het belangrijkste voor de makers van FIFA, en door middel van de motion capture-technologiën zijn ze nog nooit zo dicht bij de realiteit gekomen. De technologie die achter FIFA schuilgaat is fenomenaal. De passie van de werknemers en de uren werk die in het spel gestoken worden, maakt dat het niet alleen interessant is voor fans van voetbal of gaming, maar eigenlijk voor iedereen. Ook nieuwsgierig geworden? Vanavond is om 21.00 het volledige verhaal van EA Sports te zien op National Geographic Channel. En daar blijft het niet bij. Ook zal er dan bekend worden gemaakt hoe u zelf een reis kunt winnen naar EA Sports in Canada! Kijken dus!