De zeven hypermoderne wereldwonderen

Architectonische hoogstandjes worden ook nu nog gebouwd, zo bewijst dit lijstje met zeven hypermoderne wereldwonderen.

Vele jaren geleden ontstond het wereldberoemde lijstje met de zeven wereldwonderen. En hoewel de loftuitingen over deze bijzondere bouwwerken anno 2012 nog bewaard zijn gebleven, hebben de meeste wereldwonderen het onderspit moeten delven. De tempel van Artemis, de hangende tuinen van Babylon, de kolossus van Rhodos, het beeld van Zeus, het mausoleum van Halicarnassus en de vuurtoren van Alexandrië: ze zijn er niet meer. Alleen de piramide van Cheops heeft de tand des tijds doorstaan.

Hypermodern
Het lijstje met de zeven wereldwonderen zou haast de indruk wekken dat de mensheid alleen in vroegere tijden in staat was om architectonische hoogstandjes te fabriceren. Maar daar is natuurlijk niets van waar. Het gebeurt nog steeds! En dat bewijzen we met dit lijstje: de zeven hypermoderne wereldwonderen.

De hoogste toren ter wereld. Foto: KeDaO (via Wikimedia Commons).
Burj Khalifa
In Dubai pronkt de toren Burj Khalifa. Het bouwwerk werd in 2010 geopend. Wat deze toren zo bijzonder maakt? Onder meer het feit dat dit de hoogste toren ter wereld is. Burj Khalifa is 828 meter hoog en telt 160 verdiepingen. De toren gaat tevens de boeken in als het hoogste vrijstaande gebouw. Voor de bouw van de toren was zo’n 330.000 m3 beton nodig. Op het hoogtepunt van de bouw waren er dagelijks 12.000 bouwvakkers te vinden. Alle mensen samen werkten in totaal zo’n 22 miljoen uur aan de bouw van Burj Khalifa. In de toren zijn onder meer appartementen, winkels, een moskee en kantoren te vinden.

Langste brug
Ook het volgende moderne wereldwonder is bijzonder arbeidsintensief. Het is namelijk de langste brug ter wereld. De brug ligt in China en draagt de naam Danyang-Kunshan-brug. Het bouwwerk heeft een lengte van 164 kilometer. In totaal werd er zo’n vier jaar aan de brug gebouwd. Hierbij waren meer dan 10.000 mensen betrokken. De Chinezen trokken voor de bouw 6,7 miljard euro uit. Het eindresultaat kon in juni 2011 worden opgeleverd.

Christus de Verlosser
Jarenlang werd de bouw van de mooiste gebouwen en kunstwerken voornamelijk aangezwengeld door religie, in plaats van functionaliteit. En dat gebeurt ook vandaag de dag nog. In 1931 werd in Rio de Janeiro Christus de Verlosser onthuld. Het beeld is 39,6 meter hoog en ongeveer 30 meter breed. Doordat het beeld op een meer dan 700 meter hoge berg staat, lijkt het nog vele malen hoger. Al in de negentiende eeuw ontstond het idee om dit beeld te bouwen. Maar het kwam niet van de grond en toen in 1891 werd besloten om kerk en staat voortaan gescheiden te houden, leken de kansen voor de bouw van het beeld verkeken. Maar in 1912 komt een kardinaal toch weer met het idee op de proppen. Hij wil met het beeld laten zien dat Christus – ondanks de scheiding van kerk en staat – toch nog een rol speelt in het leven van de Brazilianen. Om de bouw mogelijk te maken, werd geld ingezameld onder de inwoners van Rio de Janeiro. En in 1926 kan de bouw dan eindelijk beginnen. Een beeldhouwer, kunstenaar en architect werkten samen aan het ontwerp van de Christus. De bouw is lastig. Ten eerste vanwege de grootte van het beeld en ten tweede vanwege de locatie. Op 12 oktober 1931 is het beeld dan eindelijk af. En het heeft Rio de Janeiro zeker geen windeieren gelegd. Dagelijks bezoeken vele toeristen het bijzondere kunstwerk.

Het beeld Christus de Verlosser. Foto: Henskechristine (cc via Flickr.com).

Deltawerken
Tijd om eens een kijkje dichter bij huis te nemen. Want ook wij hebben door mensen gemaakte constructies die eigenlijk niet in dit rijtje mogen ontbreken. Ze zijn afzonderlijk van elkaar al indrukwekkend en samen zijn ze niet alleen nog indrukwekkender, maar ook onmisbaar. Het gaat natuurlijk over de Deltawerken. Nadat in 1953 de Watersnoodramp grote delen van Nederland onder water zette en aan meer dan 1830 mensen het leven kostte, ontstond het idee voor de Deltawerken: een serie dammen en keringen die ons land tegen het water moest beschermen. In totaal werd er 57 jaar aan gewerkt. De Oosterscheldekering is zonder enige twijfel één van de meest indrukwekkende onderdelen van het Deltaplan. De Oosterscheldekering is drie kilometer lang en beschermt Zeeland tegen het water zonder dat de natuur in het gebied hierdoor heel erg is veranderd. Dat komt doordat de kering ook open kan staan, waardoor de getijdenwerking in stand blijft. De Oosterscheldkering zou de kans op een overstroming aanzienlijk verkleinen: statistisch gezien vindt een overstroming dankzij deze kering nog maar één keer in de 4000 jaar plaats. Een ander pareltje is natuurlijk de Maeslantkering. Met deuren van 240 meter kan deze kering er tijdens een stormvloed snel en efficiënt voor zorgen dat we geen natte voeten krijgen.

Linksboven de Maeslantkering (foto: DeltaWorks Online - Eszter Simonfi). Rechtsboven: de Oosterscheldekering (foto: Vladimír Šiman). Onder: alle Deltawerken op de kaart (afbeelding: Classical geographer). Alle foto's en afbeeldingen zijn afkomstig van Wikimedia Commons.

Drieklovendam
Nog zo’n enorm bouwwerk dat pas recentelijk werd afgerond: de Drieklovendam (zie de foto bovenaan dit artikel). Deze enorme waterkrachtcentrale bevindt zich in China. De dam zou een lengte van om en nabij de twee kilometer hebben en zo’n 185 meter hoog zijn. De dam gaat jaarlijks zo’n 84,7 miljard kilowattuur aan energie opwekken en is daarmee de grootste waterkrachtcentrale van dit moment. Hoewel het natuurlijk een fantastisch groene manier is om energie op te wekken, is het nog maar de vraag of de dam wel zo duurzaam is. Om de dam mogelijk te maken, is een stuwmeer met een lengte van 660 kilometer gecreëerd. Vele hectares land zijn voor de aanleg onder water gezet en meer dan een miljoen Chinezen moesten verhuizen. De druk op het meer is enorm en sommigen zijn bang dat die druk uitmondt in aardbevingen en aardverschuivingen. Ook de dieren in de rivier zouden hinder ondervinden van de inmenging van de mens.

De Bailong Lift. Foto: Ben Beiske (cc via Flickr.com).
Bailong Lift
Het ziet er heel bijzonder uit. Deze lift bevindt zich langs een klif in China. En een ritje ermee schijnt nog bijzonderder te zijn. De Bailong Lift is de hoogste buitenlift die tot op heden is gebouwd. De glazen lift brengt u in 1 minuut en 58 seconden naar een hoogte van 326 meter. Wanneer de lift boven is aangekomen, heeft u een prachtig uitzicht over de bergachtige omgeving.

Kanaaltunnel
Vijftig kilometer. Dat was de afstand tussen Engeland en Frankrijk die overbrugd moest worden. De eerste ideeën voor een tunnel tussen de twee landen ontstonden al aan het begin van de negentiende eeuw. Meerdere malen lijkt de bouw daadwerkelijk van de grond te komen. Maar het zou nog tot 1987 duren voordat ook daadwerkelijk aan de bouw werd begonnen. Op 15 december van dit jaar wordt in Engeland gestart met boren. In februari 1988 beginnen ook de Fransen. Op 1 december 1990 ontmoeten de twee landen elkaar ergens halverwege. Een belangrijk moment. In 1994 wordt de tunnel dan echt geopend.

Wat zijn nu echte wereldwonderen? Daar valt natuurlijk over te twisten. We hebben hierboven een selectie proberen te maken van bekende en minder bekende architectonische hoogstandjes. Er zijn er ongetwijfeld nog veel meer te noemen. Heeft u nog ideeën? Plaats ze hieronder!

Bronmateriaal

"Burj Khalifa" - Burjkhalifa.ae
"Danyang-Kunshan Grand Bridge" - Guinnessworldrecords.com
"RIOTUR - Rio de Janeiro City's Tourism Company" - Rio.rj.gov.br
"Rio de Janeiro's Christ the Redeemer statue turns 80" - BBC.co.uk
"Deltawerken Online" - Deltawerken.com
" Peak attractions" - Chinadaily.com
"China Three Gorges Corporation" - CTG.com.cn
"China geeft problemen met Drieklovendam toe" - Nieuwsblad.be
"The Channel Tunnel History" - Eurotunnelgroup.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Shizhao (via Wikimedia Commons).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd