Derdehands rook beschadigt DNA en veroorzaakt mogelijk kanker

roken

Sigarettenrook die in muren, meubels en andere spullen trekt, vormt waarschijnlijk een enorm gezondheidsrisico. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. In deze ‘derdehands’ rook zit namelijk een stofje dat DNA beschadigt en mogelijk kanker veroorzaakt.

Dat melden onderzoekers tijdens een bijeenkomst van de American Chemical Society. Naast het roken van een sigaret en het meeroken van een sigaret blijkt nu dus ook rook die in muren, meubels en andere spullen trekt en zo langdurig in huis rondhangt een risicofactor. “Het beste argument om roken binnenshuis te verbieden, is derdehands rook,” stelt onderzoeker Bo Hang.

Ozon
Derdehands rook is geen nieuw begrip. In 2009 begonnen onderzoekers er voor het eerst over. En onderzoeken die de laatste jaren werden uitgevoerd suggereren stuk voor stuk dat ook die derdehands rook wel eens een bedreiging kan vormen voor de gezondheid. De stofjes op zichzelf kunnen gevaarlijk zijn. Maar de stofjes kunnen ook reageren op andere stofjes – bijvoorbeeld ozon – en zo geheel nieuwe stoffen vormen die in sommige gevallen kankerverwekkend zijn.

Kleine kinderen

Baby’s en dreumesen lopen het grootste gezondheidsrisico als het gaat om derdehands roken. Wanneer ze kruipen en objecten in de mond stoppen kunnen ze stofjes die in derdehands rook zitten inademen, aanraken en doorslikken. Doordat de kinderen tevens nog klein en volop in ontwikkeling zijn, zijn ze kwetsbaarder dan volwassenen.

NNA
Eén van deze stofjes gaat door het leven als NNA. En Hang heeft dat stofje nu uitgebreid bestudeerd. Hij toont aan dat het zich vastklemt aan DNA. Bovendien blijkt het stofje DNA ongeveer net zo vaak kapot te maken als het stofje NNK (een bekend kankerverwekkend bijproduct van nicotine). De beschadigingen die zo aan het DNA ontstaan, kunnen leiden tot ongecontroleerde groei van cellen en de totstandkoming van tumoren.

Meer onderzoek
Het heeft vrij lang geduurd voor onderzoekers de risico’s van roken in kaart hadden gebracht. Naar verwachting zal het ook wel even duren voor de risico’s van derdehands rook duidelijk zijn. Maar de resultaten die vooralsnog verzameld zijn, zijn duidelijk. Derdehands rook vormt hoogstwaarschijnlijk een gezondheidsrisico en wie weet is het de reden waarom roken binnenshuis in de toekomst verboden wordt.

Maar zelfs stoppen met roken in huis is niet genoeg. De rook zit dan immers al in de muren, meubels, enzovoort. De beste manier om ervan af te komen, is de muren opnieuw verven en ‘aangetaste’ meubels te vervangen. En mocht dat onmogelijk zijn, dan komt u met goed stofzuigen, het wassen van kleding, gordijnen en beddengoed ook een eind.

"Major ‘third-hand smoke’ compound causes DNA damage — and potentially cancer" - ACS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door gklinek (via SXC.hu).