Op een blikje cola, een zak chips of op het doosje van een fastfood-hamburger staat hoeveel calorieën het product bevat. Dit is te abstract, beweren wetenschappers in The BMJ. Het is beter om direct een koppeling te maken met bewegen, bijvoorbeeld: “dertig minuten hardlopen om dit zakje chips te verbranden”.

Wetenschappers denken dat consumenten dan beter de link leggen tussen eten en bewegen, waardoor het aantal mensen met overgewicht kan worden bestreden.

“We zijn op zoek naar innovatieve initiatieven om het gedrag van mensen te veranderen”, vertelt onderzoeker Shirley Cramer van de Royal Society of Public Health. Zij denkt dat het een goed idee is wanneer het aantal minuten bewegen op de verpakking van een product staat. “Het doel is dat mensen bewust worden van hoeveel energie zij consumeren en hoeveel minuten zij moeten bewegen om de calorieën te verbranden. Uiteindelijk worden zij aangemoedigd om in beweging te komen.”

Uit recent onderzoek blijkt dat 44% van de mensen de informatie op voedselverpakkingen te abstract vindt.

Uit recent onderzoek blijkt dat 44% van de mensen de informatie op voedselverpakkingen te abstract vindt. Meer dan de helft – 53% – van de mensen beweert meer te bewegen als er meer informatie op de verpakking staat over sporten.

Cramer beweert dat alleen het tonen van hoeveel minuten te sporten niet genoeg is. Ze vindt dat de informatieverstrekking over gezond en gevarieerd eten moet doorgaan.

En nu?
Helaas worden de verpakkingen niet zomaar aangepast door voedselfabrikanten. Eerst moet de wetgeving aangepast worden om fabrikanten te dwingen om informatie over bewegen te plaatsen. Het begint met wetenschappelijk onderzoek. Meer onderzoek naar het effect van bewegingslabels geeft meer inzicht of het gedrag van de consument verandert.

Jouw mening
Wat denk jij? Open je een fles wijn minder snel, wanneer je ziet dat je voor een glas wijn dertig minuten moet fietsen? Reageer onder dit artikel.