Dieet van Neanderthaler was veelzijdiger dan gedacht

Neanderthalers aten veel graanproducten, maar vergrepen zich ook regelmatig aan allerlei soorten groenten en bloemen. Dat blijkt uit een analyse van de voedselresten die nog tussen de tanden van de tienduizenden jaar oude Neanderthalers waren blijven zitten. De wetenschappers bestudeerden een Neanderthaler uit België en Irak en tonen aan dat de mensachtigen lang niet alleen vlees aten.

De onderzoekers vonden tussen de tanden van de Neanderthalers onder meer resten van dadels, gerst, groenten en iets wat lijkt op waterlelies. De gerst was gekookt of gebakken.

Handig
De resultaten tonen aan dat de Neanderthalers handige voedselverzamelaars waren. De mensachtigen waren zowel goede jagers als goede verzamelaars. Ook wisten ze precies hoe ze het voedsel het best konden bereiden.

…Neanderthalers ook gevoelens hadden?

Niet eenzijdig
Lang werd gedacht dat Neanderthalers niet zo handig waren als moderne mensen. Zo zouden ze een eenzijdig dieet hebben gehad en mede daardoor zijn uitgestorven. Dit onderzoek spreekt dat overduidelijk tegen.

Wat is de Neanderthalers dan overkomen? Daar is de wetenschap nog steeds niet helemaal uit. Het is zeer waarschijnlijk dat de Neanderthaler zich mengde met de moderne mensen en uiteindelijk zo’n 30.000 jaar geleden verdween.