Veel olijfolie, noten, vis, pluimvee en verschillende soorten groente en fruit kunnen de kans op dementie wel eens sterk verminderen. Dat blijkt uit onderzoek. Het risico op alzheimer zou tot veertig procent kleiner worden. En daarmee is een dieet tot op heden de meest effectieve aanpak van de aandoening.

“Als we dit dieet volgen dan betekent dat dat het risico op het krijgen van de ziekte voor de gehele bevolking lager wordt,” vertelt onderzoeker Yian Gu. Voorgeschiedenis of andere aandoeningen zijn dus niet van invloed; het dieet is genoeg om chronische vergeetachtigheid te voorkomen.

Voedingswaarde
Eerder bekeken wetenschappers al welke individuele voedingswaarden goed waren tegen alzheimer. Maar Gu pakte het breder en beter aan door de voedingswaarde van eten waarvan men denkt dat het de kans op alzheimer vergroot onder de loep te nemen. En daar rolt het volgende uit: vetzuren in rood vlees en boter moeten vermeden worden. Omega-3 en omega-6 vetzuren zijn weer wel goed. Net als vitamine E, B12 en folaat.

Parallel
De wetenschappers concluderen dat nadat ze 2148 gezonde mensen van boven de 65 vier jaar lang volgden. Elke achttien maanden werd gekeken welke proefpersonen alzheimer hadden ontwikkeld. Na vier jaar waren 253 mensen dement geworden. Door hun dieet erbij te pakken, ontdekten de wetenschappers al snel dat er parallellen waren.

Beroerte
De mensen die geen alzheimer ontwikkelden bleken meer olijfolie, noten, vis, tomaten, pluimvee, broccoli, groene bladgroente en fruit te nuttigen. Volgens Gu werkt een dergelijk dieet op twee manieren. Zo zorgt het ervoor dat het brein gezond blijft, maar ook dat er minder beroertes voorkomen. En die beroertes maken het brein juist kwetsbaar voor alzheimer.

Wereldwijd hebben ongeveer 26 miljoen mensen alzheimer. Er is nog geen medicijn.