Dieren leefden zeker 30 miljoen jaar eerder dan gedacht

Wetenschappers hebben bewijs gevonden dat dieren 585 miljoen jaar geleden al op aarde voorkwamen. Daarmee is het dierlijk leven zeker 30 miljoen jaar ouder dan gedacht.

Wetenschappers bestudeerden sedimenten in Uruguay. In de sedimenten vonden ze gefossiliseerde sporen die zeker 585 miljoen jaar geleden zijn achtergelaten. Dat meldt het blad Science.

Bilateria
De sporen zijn achtergelaten door een dier dat veel weghad van de moderne naaktslak. Het dier wordt een bilateria wordt genoemd. Deze dieren onderscheiden zich duidelijk van simpelere levensvormen (die geen dieren genoemd worden) door de symmetrie van het lichaam – de onderzijde is anders dan de bovenzijde – en de unieke sporen die ze achterlaten.

…wetenschappers onlangs het kleinste gewervelde dier ter wereld ontdekten? Het is een…piepkleine kikker!

Sporen
Het dier zelf is niet teruggevonden: alleen zijn sporen zijn bewaard gebleven. “Wanneer we sporen van een dier met een zacht lichaam vinden, dan vinden we over het algemeen geen lichaam, omdat zij (de sporen en het lichaam, red.) onder hele verschillende omstandigheden fossiliseren,” vertelt onderzoeker Murray Gingras.

Hiervoor zijn al wel vaker sporen of resten van heel oude dieren teruggevonden, maar geen één daarvan was zo oud als deze. De oudste resten die eerder werden aangetroffen, bevinden zich in Rusland en zijn 555 miljoen jaar oud. De vondst van sporen van een dier dat 585 miljoen jaar geleden al leefde, is natuurlijk geweldig, maar roept ook heel wat nieuwe vragen op. Bijvoorbeeld: wanneer ontstonden dieren nu precies? En onder welke omstandigheden?

"UAlberta researchers track down earliest known animal" - Ualberta.ca
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Richard Siemens / Ualberta.ca.