Dino met airco: ankylosaurus regelde temperatuur met zijn neus

ankylosaurus

Nieuw onderzoek toont aan dat de ankylosaurus in staat was om de temperatuur van de lucht die hij inademde te veranderen. In feite deed zijn extreem lange luchtweg dienst als airconditioning. Zo voorkwam de dino dat zijn brein oververhit raakte.

Die conclusie trekken paleontologen nadat ze de neuzen van verschillende soorten ankylosaurussen bestudeerden. Ook maakten ze een reconstructie van het binnenste van de neus om te achterhalen hoe deze precies werkte.

De luchtwegen
Al snel bleek de neus van de ankylosaurus ietsje anders te werken dan die van moderne zoogdieren en vogels. “Er zijn twee manieren waarop neuzen van dieren tijdens het ademhalen warmte kunnen doorgeven,” legt onderzoeker Jason Bourke uit. “Eén manier is om met een aantal neusschelpen te werken. Zoogdieren en vogels doen dat en ze maken zo efficiënt gebruik van de ruimte. De andere optie is: doen wat hagedissen krokodillen doen en de nasale luchtwegen veel langer maken. Ankylosaurussen gingen voor de tweede aanpak en overdreven deze enorm.”

Lange rit
De dinosaurussen blijken uitzonderlijk lange nasale luchtwegen te hebben. Dat betekende dat de lucht die ze inademden ook langer onderweg was en dat er dus meer tijd en ruimte was om die geïnhaleerde lucht op te warmen. De opwarming van die lucht vindt plaats door hitte aan de nabijgelegen bloedvaten te onttrekken. Opwarming van de geïnhaleerde lucht resulteerde dus in een koeler brein. “De lange luchtwegen stelden deze meerdere tonnen zware beesten in staat om te voorkomen dat hun brein oververhit raakte,” vertelt onderzoeker Lawrence Witmer.

De lange luchtwegen deden waarschijnlijk niet alleen dienst als airconditioning, zo benadrukken de onderzoekers. Wellicht zorgden ze ook voor meer resonantie wanneer de dieren hun lage kreten slaakten. Hierdoor zouden die kreten over een grotere afstand te horen zijn geweest.

"A/C came standard on armored dinosaur models" - Society of Vertebrate Paleontology (via Eurekalert.org)
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Mariana Ruiz Villarreal LadyofHats (via Wikimedia Commons).