Dino’s lustten wel een vogeltje

Voor het eerst is er bewijs dat dinosaurussen ook vogels verorberden. Blijkbaar smaakten de vogels – nog familie van de dino – best.

Onderzoekers trekken die conclusie nadat ze de restanten van een vogel in de restanten van een dinosaurus aantroffen. En die vogel bevond zich precies op de plek waar ooit de maag van de dino gezeten moet hebben.

Intact
De vogel is nog intact. Dat wijst erop dat de dino het beestje in zijn geheel heeft doorgeslikt. En dat bewijst weer dat de dino echt op vogels joeg en dus niet als een aaseter de restjes van andere roofdieren opat.

…dinosaurussen klonen tot de mogelijkheden behoort, maar heel anders verloopt dan u zou denken?

Onduidelijk
Hoe de dino de vogel ving, blijft onduidelijk. De dinosaurus in kwestie is een Microraptor gui. Dit beest had vier vleugels en moet dus in staat zijn geweest om in ieder geval van boom tot boom te zweven. Mogelijk greep hij tijdens zo’n zweefvlucht vogels uit de lucht. Een andere mogelijkheid is dat de vogel – van de inmiddels uitgestorven groep Enantiornithes – zo af en toe op de grond neerdaalde en tijdens zo’n bezoekje aan de aarde gegrepen werd.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

"First evidence that dinosaurs ate birds" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Captmondo (via Wikimedia Commons).