Dinosaurus met machtige dijen ontdekt

Wetenschappers hebben in Utah de restanten van twee gigantische dinosaurussen gevonden. Het gaat om een volwassen en jong dier. De dino’s leefden zo’n 110 miljoen jaar geleden. Met name de dijen van de gevonden dieren maken indruk: deze moeten enorm gespierd zijn geweest. Waarschijnlijk schopte de dinosaurussen tegenstanders moeiteloos aan de kant.

De dinosaurus heeft de naam Brontomerus mcintoshi gekregen. De dijen waren een grote inspiratiebron voor de naam: ‘bronto’ is Grieks voor ‘donder’ en ‘merós’ betekent ‘dij’. De dinosaurussen behoren tot de sauropoda en waren dus planteneters.

Kolossale dij
Van de geweldige dinosaurussen is weinig meer over, maar de restjes vertellen een indrukwekkend verhaal. De heupen van het dier zijn in vergelijking met de heupen van soortgenoten zeer groot en moeten alle ruimte hebben geboden voor de bevestiging van sterke spieren. “Als je het skelet in elkaar zet, dan kun je die spieren van de heupen naar de knie laten lopen en dan krijg je een kolossale dij,” vertelt onderzoeker Mike Taylor.

Sterke spieren
En dat is opvallend. Dinosaurussen die tot de sauropoda behoren, hebben meestal heel sterke spieren aan de achterkant van de poten. Daardoor konden ze hard lopen. Bij deze dinosaurus is het juist andersom. “Het lijkt het meest waarschijnlijk dat deze spieren er zijn om harde schoppen uit te kunnen delen.”

de oudste sporen van de dinosaurussen 250 miljoen jaar oud zijn?

Vierwielaandrijving
De schouderbladen van de B. mcintoshi wijzen erop dat ook de spieren van de voorpoten heel sterk waren. “Het is mogelijk dat de Brontomerus mcintoshi atletischer was dan andere sauropoda,” vertelt onderzoeker Matt Wedel. “(…) Misschien leefde de Brontomerus op een ruw, heuvelachtig terrein en waren de krachtige spieren in de poten een soort vierwielaandrijving voor dinosaurussen.”

Moeder en kind?
De wetenschappers gaan ervan uit dat de volwassen dinosaurus de moeder van het jong is. De volwassen dinosaurus moet ongeveer net zoveel hebben gewogen als een grote olifant en was zo’n veertien meter lang. Het jong woog zo’n 200 kilo en was ongeveer 4,5 meter lang.

De vondst van de dinosaurus is ook van belang voor het totaalplaatje dat wetenschappers van de geschiedenis willen krijgen. Zo wordt er nu vanuit gegaan dat de sauropoda in het Krijt verdwenen. Maar er worden steeds meer resten van sauropoda uit die periode teruggevonden en dat wijst erop dat ze ook in het Krijt nog moedig standhielden. Wel waren hun aantallen ten opzichte van het Jura terug aan het lopen.

De Brontomerus mcintoshi kon flink trappen. Afbeelding: Francisco Gascó.