nieuwe

Studenten van de universiteit Twente hebben vandaag het ontwerp van hun nieuwe waterstofauto gepresenteerd. Met deze waterstofauto hopen ze in mei mee te doen met de Shell Eco Marathon en zo zuinig en efficiënt mogelijk met de waterstof om te gaan.

De studenten van de Universiteit Twente doen al verscheidene jaren mee met de Shell Eco Marathon. In 2013 vielen ze zelfs in de prijzen toen hun waterstofauto tijdens de Eco Marathon omgerekend 727,5 kilometer op één liter benzine reed. In het jaar daarop werd er flink aan de waterstofauto gesleuteld in de hoop een nog beter resultaat neer te zetten. Maar het noodlot sloeg toe: de auto ging kapot en haalde de finish niet. Maar de studenten laten zich niet uit het veld slaan en proberen het dit jaar gewoon weer.

De nieuwe waterstofauto is een stuk flitsender dan het ontwerp van vorig jaar.

De nieuwe waterstofauto is een stuk flitsender dan het ontwerp van vorig jaar.

Andere boeg
Vandaag presenteerden de studenten het ontwerp waarmee ze in 2015 hoge ogen hopen te gooien tijdens de Eco Marathon. En de studenten gooien het over een heel andere boeg, zo blijkt. Zo krijgt de nieuwe waterstofauto meer uitstraling, een andere vorm en een verbeterde aandrijving. “Méér auto, méér waterstof, dat is waar het om draait bij onze nieuwe auto,” zo vertelt Alyssa van Duijne namens Green Team Twente, de naam waaronder de studenten aan de Shell Eco Marathon zullen deelnemen.

Meer
Meer weten over de Shell Eco Marathon? Klik hier!

Flitsender
De auto is flitsender dan vorige waterstofauto’s van Green Team Twente. Ook is de auto aerodynamischer en is het gemakkelijker om de auto te besturen. “De bestuurder krijgt betere feedback van de verschillende knoppen en schakelaars,” stelt Van Duijne. “Zowel het uiterlijk als de technische specificaties worden compleet nieuw. Met de brandstofcellen kiezen we dit jaar voor Duitse degelijkheid. Fabrikant ZBT levert op maat gemaakte cellen, waarbij we zelf de randapparatuur en elektronica ontwikkelen om zo tot een optimale efficiëntie van de auto te komen.”

Dat de studenten opnieuw voor een waterstofauto kiezen – en niet voor bijvoorbeeld elektriciteit – is volgens Van Duijne logisch. “De waterstofauto is sterk in opkomst en wij spelen daarop in.” Volgend jaar start Toyota als eerse fabrikant met de grootschalige productie van waterstofauto’s (die een slordige 50.000 euro moeten gaan kosten). In Japan wordt de infrastructuur die deze auto’s nodig hebben nu al gerealiseerd. De Verenigde Staten en Europa kunnen niet achterblijven en zullen hun infrastructuur ook zodanig moeten aanpassen dat er straks op grote schaal waterstof getankt kan worden. Duitsland heeft wat dat betreft al de nodige maatregelen getroffen. In 2023 moeten er in dat land alleen al 400 tankstations te vinden zijn waar waterstof getankt kan worden.