Bent u een Gmail-gebruiker? Dan bent u waarschijnlijk ook dol op gadgets en bent u heel carrièregericht. Gebruikt u Yahoo!? Dan is de kans groot dat u een vrouw met overgewicht bent. Uit een nieuw onderzoek onder 700.000 mensen blijkt dat een maildomein veel meer over een mens vertelt dan gedacht.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Hunch.com. 700.000 mensen beantwoordden in totaal zo’n 75 miljoen vragen. Niet alleen over hun mailgedrag, maar ook over hun algemene situatie: van gewicht tot geslacht en van hobby’s tot opleiding. De onderzoekers richtten zich op de bekendste email-domeinen: Gmail, Yahoo!, AOL en Hotmail. Uit het onderzoekje blijkt dat een email-domein veel meer over mensen zegt dan gedacht. Sterker nog: er is een heel profiel aan een email-domein te hangen.

Gmail
Zo zijn Gmail-gebruikers over het algemeen wat mager, van het mannelijk geslacht en tussen de 18 en 34 jaar oud. Ze zijn hoogopgeleid en vinden hun carrière heel belangrijk. Ze hebben al wat van de wereld gezien, leven in de stad en zijn gek op technisch vernuft: van de nieuwste laptops tot de mooiste telefoons. Ze zijn vaak nog single en hebben geen kinderen.

Yahoo!
De Yahoo!-gebruikers zijn vaak wat gezetter of zelfs veel te zwaar. Ze zijn over het algemeen van het vrouwelijk geslacht en tussen de 18 en 49 jaar oud. Ze zijn laagopgeleid, hebben meerdere kinderen en brengen hun vrije tijd het liefst op de bank door. Ook zijn ze vaak extravert en spenderen ze veel tijd aan de computer.

Hotmail
De Hotmail-gebruikers hebben moeite met het vinden van een partner: ze zijn vaak nog single. Dat heeft waarschijnlijk ook met hun leeftijd te maken: ze zijn tussen de 18 en 34 jaar oud. De meesten wonen nog thuis, zijn introvert en pessimistisch.

AOL
De AOL-gebruiker is een stuk ouder: tussen de 35 en 64. De meesten hebben al heel lang een relatie (langer dan tien jaar) en komen nauwelijks in het buitenland. Ze zijn net als de Yahoo!-gebruiker extravert.

Volgens de onderzoekers zijn de conclusies natuurlijk niet op iedere gebruiker van toepassing, maar zoals met alle stereotyperingen zit er toch een kern van waarheid in. Voor alle conclusies en de stereotyperingen in woord én beeld kunt u hier terecht.