Dode Zee is levendiger dan gedacht

Wetenschappers hebben op de bodem van de Dode Zee zoetwaterstromen aangetroffen. In de stromen leven vele microben.

Duiken in de Dode Zee is nog niet zo gemakkelijk. De zee is uitzonderlijk zout: zo zout dat mensen erop blijven drijven. Duiken is dan ook lastig. Maar wetenschappers probeerden het toch en met succes: de Dode Zee bleek ook onder water heel bijzonder te zijn.

Kraters
De onderzoekers ontdekten op de bodem van de Dode Zee enorme kraters waaruit zoet water stroomt. De wetenschappers vermoedden dat al wel, maar kunnen het nu ook echt bevestigen. Sommige kraters zijn wel vijftien meter breed en zestig meter diep, zo melden de onderzoekers.

…u de Dode Zee-rollen nu ook vanuit uw luie stoel kunt bekijken?

Micro-organismen
Nabij deze kraters houden zich heel veel microben op. En daarmee leven in de Dode Zee veel meer soorten dan gedacht. “Hoewel er geen vissen zijn, bedekken zeer uiteenlopende micro-organismen delen van de enorme zeebodem,” vertelt onderzoeker Danny Ionescu.

Het onderzoek naar de Dode Zee is belangrijk. Het water is namelijk in gevaar: de waterspiegel daalt sterk (gemiddeld jaarlijks één meter). Dat komt doordat onder meer Israëlieten en Jordaniërs veel water uit de Jordaan halen. De rivier levert hierdoor steeds minder water aan de Dode Zee. Door een beter beeld te krijgen van de fonteinen op de bodem kunnen onderzoekers ook achterhalen hoeveel water precies de Dode Zee binnenkomt.

"Dead Sea Not So Dead, Divers Discover" - Livescience.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Christian Lott / Hydra Institute / Elba.