Dolfijn helpt ons communiceren met aliens

Wetenschappers werken aan een systeem om met dolfijnen te communiceren. En het is mogelijk ook geschikt voor aliens.

Onderzoekers werken al meer dan 25 jaar met een groep dolfijnen die ten noorden van de Bahama’s leeft. De dieren zoeken regelmatig ‘contact’ met de wetenschappers: ze willen spelen.

Communicatie
Er wordt ook ‘gecommuniceerd’. Zo begrijpen de dolfijnen bepaalde woorden. Het bracht de onderzoekers op een idee: zou het niet leuk zijn als de dolfijnen zelf ook iets konden ‘zeggen’. Bijvoorbeeld aangeven welk speeltje ze wilden hebben. In andere woorden: de communicatie – die nu vooral eenrichtingsverkeer was – moest van twee kanten gaan komen.

Wild
Nu valt dat nog niet mee: heel veel onderzoekers hebben het al geprobeerd. Dat heeft wel resultaten opgeleverd, maar zij werkten altijd met dolfijnen in gevangenschap. En deze wetenschappers hebben met wilde dieren te maken.

…wetenschappers ook werken aan een computer die de kreten van de dolfijn ‘vertaalt’?

Fluiten
Hoe kunnen deze dolfijnen leren communiceren met mensen? De onderzoekers lieten de dieren bepaalde speeltjes zien die gelabeld waren met symbolen. Wanneer ze die pakten, klonk een fluitsignaal. Dat signaal konden de dolfijnen ook maken. Zo kunnen ze leren dat een bepaald geluid bij een symbool (of speeltje) hoort en zelf iets ‘zeggen’ over dat speeltje. Op dit moment werken de onderzoekers hard om de methode te perfectioneren.

Aliens
Ze zijn ervan overtuigd dat het onderzoek niet alleen implicaties heeft voor dolfijnen. “Het gaat erom: ‘hoe herken je intelligentie?'” legt onderzoeker Denise Herzing uit. “Als je ooit op een plaats komt met een soort zonder technologie, maar die mogelijk wel intelligent is, hoe zou je die dan herkennen? En hoe kun je communiceren? Er zijn veel soorten op deze aarde die dienst kunnen doen als model en waar we van kunnen leren.”

Communiceren met aliens: het lijkt nog ver weg. Maar dat is niet helemaal waar. Het SETI-project ‘luistert’ naar signalen die afkomstig kunnen zijn van buitenaards leven. Maar eigenlijk weten we niet waar we naar zoeken en we weten al helemaal niet wat we moeten doen als we het vinden. Geen overbodige studie dus: zelfs niet als aliens niet blijken te bestaan. Want dan kunnen we in ieder geval nog met dolfijnen de dialoog aangaan.

"Dolphin whisperer could help us talk to E.T." - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Nathan Rupert (cc via Flickr.com).