Donkere materie in Melkweg is als een geplette strandbal

ASTRONOMIE  De wolk van donkere materie rondom het melkwegstelsel heeft mogelijk de vorm van een geplette strandbal. Daarnaast ligt deze strandbal op zijn kant. Is er een wetenschapper die de rare vorm en vreemde oriëntatie van de halo van onzichtbare materie kan verklaren? Of is er een nieuwe wetenschappelijke theorie nodig?

Wetenschappers denken dat 83 procent van alle materie in het universum donkere materie is. Donkere materie zorgt er o.a. voor dat sterrenstelsels veel sneller om hun as draaien. Er is alleen één probleem: wat is donkere materie? Deze materie is namelijk onzichtbaar. De aanwezigheid is alleen af te lezen uit de gravitationele effecten op visuele materie. Donkere materie speelde mogelijk een centrale rol in de vorming van sterrenstelsels en het ontstaan van het heelal.

Om te kijken hoe donkere materie verdeeld is om het melkwegstelsel keek een team van wetenschappers, onder leiding van David Law, naar de broodkruimels van het dwergstelsel Sagittarius. Dit kleine sterrenstelsel werd enkele miljarden jaren geleden opgenomen in het melkwegstelsel. De wetenschappers denken dat donkere materie de baan van de materie heeft beïnvloedt. Deze baan ontstond toen Sagittarius uit elkaar werd gescheurd.

De materiestroom toont aan dat de distributie van donkere materie anders is dan de verspreiding van normale materie. Zo is de halo vrij breed, maar niet zo hoog. Daarnaast ligt de halo op haar kant.

Wetenschappers zijn van mening dat het erg moeilijk is om met zo’n vreemde halo een sterrenstelsel te vormen. “Misschien was de vorming van het melkwegstelsel gecompliceerder dan wij nu denken”, suggereert James Bullock van de universiteit van Californië.