Drie nieuwe plantensoorten ontdekt in donkere grotten en kloven

brandnetel

Tot hun grote verrassing hebben wetenschappers in donkere grotten in China en het noorden van Vietnam planten ontdekt. En sommige exemplaren bloeien nog uitbundig ook.

Onderzoekers bestudeerden kalksteengrotten en kloven in het zuidwesten van China, het noorden van Vietnam en Myanmar. Het is pas sinds kort dat in deze grotten onderzoek wordt gedaan naar planten en deze studies leveren tal van verrassingen op. Zo zijn er al verschillende nieuwe soorten ontdekt die enkel in deze gebieden voorkomen.

Drie nieuwe soorten
En nu hebben onderzoekers weer drie nieuwe soorten ontdekt, zo schrijven ze in het blad PhytoKeys. Het gaat om planten uit de brandnetelfamilie. Eén van de nieuwe soorten ziet u hieronder. Deze plant bloeit – zelfs in de donkere grotten waar deze maar heel weinig licht ontvangt – uitbundig. De plant heeft de naam Pilea cavernicola gekregen en groeit alleen in de betreffende kalksteengrotten.

Pilea cavernicola. Foto's: PhytoKeys 19: 51–66, doi: 10.3897/phytokeys.19.3968.
Pilea cavernicola. Foto’s: PhytoKeys 19: 51–66, doi: 10.3897/phytokeys.19.3968.

Kloof
Naast deze soort ontdekten de wetenschappers nog twee nieuwe soorten. Deze soorten groeien in kloven. Een mooi voorbeeld hiervan ziet u hieronder: Pilea guizhouensis. Deze plantensoort klemt zich vast aan de rotsen. De derde soort – Pilea shizongensis – ziet u helemaal bovenaan dit artikel.

Pilea guizhouensis. Foto: PhytoKeys 19: 51–66, doi: 10.3897/phytokeys.19.3968.
Pilea cavernicola. Foto’s: PhytoKeys 19: 51–66, doi: 10.3897/phytokeys.19.3968.

De planten in grotten en kloven groeien niet in complete duisternis, maar moeten het heel vaak wel met heel weinig licht doen. Soms zelfs met 0,04 procent van de totale hoeveelheid zonlicht.

"Cave dwelling nettle discovered in China" - Pensoft Publishers (via Eurekalert.org)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door PhytoKeys 19: 51–66, doi: 10.3897/phytokeys.19.3968.