Dubbelsterren ontstaan uit één gaswolk

Onze zon is als enig kind geboren. En dat is raar. De meeste sterren in het heelal zijn namelijk tweelingen. Wetenschappers zijn erachter gekomen dat compacte dubbelsterren uit dezelfde gaswolk ontstaan. Vervolgens blijven ze bij elkaar door de zwaartekracht.

De infraroodtelescoop Spitzer heeft foto’s gemaakt van piepjonge sterren in gaswolken. Op het beeldmateriaal is te zien dat de compacte dubbelsterren hun gaswolk delen. Dit is geen verrassing, want wetenschappers denken dit al langer. Dubbelsterren die iets verder van elkaar verwijderd zijn, ontstaan wel uit twee verschillende gaswolken.

“We zien asymmetrische structuren in het dichte materiaal om protosterren”, vertelt John Tobin van de universiteit van Michigan. “Waarschijnlijk betekent dit dat de schijven rondom deze sterren ongelijk worden gevoed, Dit kan zorgen voor de vorming van binaire sterren.”

Alle sterren ontstaan uit samentrekkende gaswolken. Wetenschappers hebben in het verleden computersimulaties gedraaid, die aantonen dat compacte dubbelsterren ontstaan uit onregelmatige gaswolken. Materiaal in deze gaswolken is niet gelijkmatig verdeeld. Er ontstaan verschillende proppen, die kunnen resulteren in compacte dubbelsterren.

“Aangezien de meeste sterren binair zijn, tonen de geobserveerde asymmetrische structuren waarschijnlijk hoe compacte dubbelsterren ontstaan”, vertelt Tobin.