Duiven zijn slimme rekenaars

Duiven kunnen niet alleen tellen, maar zij kunnen ook abstracte wiskundige regels begrijpen. Dit blijkt uit een onderzoek van Damian Scarf van de universiteit van Otago in Nieuw-Zeeland. Opvallend, want in het dierenrijk zijn alleen primaten in staat om abstracte wiskunde regels te leren.

Dat duiven één van de meest intelligente dieren zijn, dat weten we al een tijdje. Duiven kunnen honderden beelden opslaan en herkennen deze beelden na jaren nog steeds. Ook zijn zij zich bewust van hun eigen spiegelbeeld. Daarnaast durft een duif regelmatig een gokje te wagen.

Rekenen
Scarf en zijn collega’s leerden duiven hoe zij de nummers 1, 2 en 3 moesten rangschikken. De duiven kregen foto’s te zien met één, twee of drie objecten. Dit werd later uitgebreid met meer foto’s van groepen met meer objecten.

De wetenschappers waren benieuwd of de duiven niet alleen de volgorde ‘1 2 3’ hadden geleerd, maar of ze ook wisten wat meer of minder was. De onderzoekers besloten om de duiven twee groepen objecten voor te schotelen. Als een duif de kleinste groep koos, dan kreeg het dier een beloning.

Wat blijkt: duiven zijn slim genoeg om de kleinste groep te kiezen. Wanneer een duif twee groepen zag van vijf en acht objecten, dan tikte de duif de groep met vijf objecten aan. Hiernaast is te zien hoe een duif een groep van acht objecten kiest in plaats van een groep van negen objecten.

Hoe komt dit?
Het is nog onbekend waarom vogels en primaten beter kunnen rekenen dan andere dieren. Misschien dat een gezamenlijke voorouder een wiskundeknobbel had? Maar dan zouden andere dieren ook goede rekenaars moeten zijn. Wellicht dat het rekentalent van primaten en vogels onafhankelijk van elkaar evolueerde?