Dwergmaki’s uit de 19de eeuw leven nog

Wetenschappers hebben een groep van duizend dwergmaki’s gevonden op Madagaskar. Ruim honderd jaar wisten ze niets over het bestaan van deze groep. In de twintigste eeuw werd hun leefgebied namelijk vernietigd: een stuk tropisch regenwoud. De dwergmaki’s hebben deze verwoesting overleefd.

De Cheirogaleus sibreei werden in 1896 ontdekt, maar daarna niet meer gezien. Pas in 2001 spotte Mitchell Irwin van de McGill universiteit een lid van de diersoort. Hij wist echter niet dat er nog veel meer dieren het kappen van het regenwoud overleefden.

“Nu moeten we zorgen dat we precies weten hoeveel van deze lemuren er nog over zijn”, vertelt Irwin. “Zonder deze studie zouden de dieren waarschijnlijk in de nabij toekomst uitsterven. Het is noodzakelijk dat de huidige populatie beschermd wordt.”

Het onderzoek van Irwin en zijn teamleden toont aan dat de mysterieuze lemuren overeenkomen met het enige specimen van de Cheirogaleus sibreei. Genetisch onderzoek bevestigde dat de nieuwe groep lemuren niet overeenkomt met één van de vier tot nu toe bekende soorten dwergmaki’s.

Er bestaan minimaal zestig soorten lemuren op aarde. De nachtdieren leven alleen nog in het wild op het Afrikaanse eiland Madagaskar.