Echte roem is maar zelden kortstondig

kardashian

Beroemdheid duurt maar even, zo wil het Engelse gezegde ‘15 minutes of fame‘ ons doen geloven. Maar een nieuw onderzoek schetst een heel ander beeld: echte roem is maar zelden kortstondig.

Wetenschappers van de McGill University trekken die conclusie nadat ze Engelse kranten over een periode van meerdere decennia bestudeerden. Ze richtten zich daarbij op de namen die in die kranten genoemd werden. Ze ontdekten dat heel veel namen die ze het ene decennia tegenkwamen ook later weer in de kranten opdoken. Het wijst erop dat mensen die echt beroemd worden, voor meerdere jaren beroemd zijn.

Entertainment
Het maakte daarbij niet uit in welke tak van sport deze mensen beroemd waren geworden. Politici, sporters en zelfs mensen in de entertainmentindustrie die werkelijk beroemd waren, bleven dat gedurende langere tijd. Vooral op het gebied van entertainment is dat best opvallend. Heel vaak worden mensen die in die industrie beroemd worden als eendagsvliegen gezien, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. De onderzoekers stellen dat de tien entertainers die tussen 2004 en 2009 het vaakst in kranten opdoken, zeker tien jaar lang beroemd bleven en hun namen doen vaak ook nu nog een belletje rinkelen.

Verrassend
Het onderzoek staat daarmee haaks op de overtuiging van veel mensen dat roem kortstondig is. “Bijna alle wetenschappers actief in de sociologie stellen dat de meeste roem kortstondig is,” stelt onderzoeker Eran Shor. “Wat wij hier aantonen is dat mensen die wij als beroemdheden zien, zelfs de Kim Kardashians van deze wereld, voor lange tijd beroemd blijven. Het is niet iets wat zomaar verdwijnt.”

Blijvend
Dat laatste blijkt ook wel uit het feit dat 96 procent van de namen die meer dan honderd keer in de kranten van een bepaald jaar opdoken, ook al in kranten van drie jaar terug te vinden waren. Dat is deels te verklaren door het feit dat zowel de media als het publiek zich in wat de onderzoekers een ‘zelfversterkende evenwichtstoestand’ noemen, bevinden. Ze moeten aandacht blijven besteden aan deze mensen, omdat andere media het ook doen.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat iedere beroemdheid altijd beroemd blijft. Er zijn ook mensen die maar even beroemd zijn. Dat is vaak het geval wanneer deze mensen aan een tijdelijk, eenmalige gebeurtenis deelnemen. Denk aan een piloot die na problemen toch veilig een vliegtuig aan de grond kan zetten of een klokkenluider.

Bronmateriaal

"15 minutes of fame? Study finds true fame isn't fleeting" - American Sociological Association (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van Wikimedia Commons.

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd