Edelpapegaai doodt soms al haar zonen

Vrouwelijke edelpapegaaien doden soms al hun zonen. Wetenschappers weten nu waarom: omdat dochters wat sneller zijn.

Onderzoekers bestudeerden acht jaar lang 42 holen in bomen. De edelpapegaai maakt van die holen een nestje waarin ze zich met haar jongen kan terugtrekken. Maar die holen bevinden zich in een deel van Australië waar veel overstromingen plaatsvinden. En zo af en toe lopen de nesten van de papegaaien onder.

In zo’n crisissituatie treedt moeder papegaai keihard op. Ze doodt namelijk al haar zonen. De dochters laat ze in leven. Lang wisten onderzoekers niet waarom de papegaai dat deed. Het gedrag is zeker evolutionair gezien heel onlogisch. Want als alle vrouwtjes bij overstromingen hun zonen doden, ontstaat een overschot aan vrouwen en hoe moeten die aan een man en nageslacht komen?

Maar onderzoeker Robert Heinsohn denkt na zijn onderzoek het gedrag van de papegaai wel te kunnen verklaren, zo schrijft hij in het blad Current Biology. De kans dat een dochter een overstroming overleeft, is veel groter. De dochters krijgen namelijk ongeveer een week eerder dan zonen veren. De moeder weet dat en besluit bij zware regenval de zonen direct uit hun lijden te verlossen. Dan hoeft ze daar ook geen energie meer in te steken en kan ze zich helemaal richten op de jongen met de grootste overlevingskans.

"Flood-fearing parrots commit 'gendercide' for survival" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Peter Nijenhuis (cc via Flickr.com).