Wanneer consumenten voor zichzelf boodschappen doen dan kiezen ze gezondere producten uit dan wanneer ze dat voor een ander moeten doen. Dat blijkt uit onderzoek. Waarschijnlijk kunnen we ons beter beheersen als het voor onszelf is en gunnen we de ander eerder iets ongezonds.

In een experiment kregen proefpersonen zestien producten te zien die gezond (rozijnen, selderij, etc.) of minder gezond (donuts, ijs, etc.) waren. De helft van de proefpersonen kreeg de opdracht om voor zichzelf vier producten te kiezen. De andere helft deed datzelfde, maar dan voor een ander. Gevolg: de tweede groep koos veel vaker voor ongezonde producten dan de eerste groep.

Een tweede experiment in de supermarkt onderschreef de eerste test. Ook hier kozen mensen voor zichzelf gezonde producten en gunden ze de ander ook wat ongezondere spullen.

Wanneer de proefpersonen wisten dat de ander liever gezonde producten at, dan hielden ze daar in hun keuze wel rekening mee. Dat wijst erop dat consumenten wanneer ze voor een ander boodschappen doen en weten wat de ander echt wil of nodig heeft, betere keuzes kunnen maken.

“Eén van de reden dat de bevolking steeds vaker te zwaar is, is dat veel van het voedsel dat we nuttigen door anderen gekozen wordt,” legt onderzoeker Juliano Laran uit. “Bijvoorbeeld door vrienden die een feestje geven of ouders die voedsel kopen voor hun kinderen. Door de verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen keuzes in plaats van anderen te laten kiezen, kunnen consumenten overgewicht tegengaan en een gezondere levensstijl hanteren.”