Een colaatje geeft uw laptop weer kracht

Stel, u zit in de trein met een laptop op uw schoot. Helaas kan de laptop het ieder moment begeven: de batterij is op. Wat nu? In de toekomst kan dit probleem snel verholpen worden. Geef uw laptop een colaatje, een suikerklontje of een scheutje plantaardige olie en het apparaat houdt het iets langer vol. Met dank aan de biobrandstofcel.

“Dit is de eerste demonstratie van een nieuw soort biobrandstofcel”, zegt wetenschapper Shelley Minteer. “Deze brandstofcellen zijn in de toekomst in staat om wegwerpbatterijen en oplaadbare batterijen te vervangen. Het is tevens het eerste apparaat in zijn soort dat gebaseerd is op een microscopisch onderdeel van uw lichaam.”

Om de biobrandstofcel te creëren keken Minteer en haar collega’s naar de cellen van lichamen. Net zoals het menselijk lichaam bestaat uit organen, bestaan cellen ook uit interne structuren (‘kleine organen’). Cellen zijn kleine fabrieken. Zo zetten mitochondriën calorieën van voedsel om in chemische energie.

In een laboratorium hebben Minteer en haar collega’s een biobrandstofcel gemaakt, gebaseerd op mitochondriën. Het apparaat bestaat uit een dunne laag van mitochondriën, geplet tussen twee elektroden. De biobrandstofcel kan zelfstandig energie opwekken door bijproducten van suiker en olie te verwerken.

De biobrandstofcel zal nog niet snel toepasbaar zijn in ons dagelijks leven, maar de toekomst ziet er dankzij dit soort ontwikkelingen wel steeds rooskleuriger uit.