Dat concluderen wetenschappers. Ook achterhalen ze direct hoe een goede tweet er nu precies uit moet zien.

Dagelijks worden er ongeveer 200 miljoen tweets verstuurd. De boodschap die twitteraars daarmee verspreiden, verschilt sterk. De één houdt het bij een kort verslag van dagelijkse beslommeringen, terwijl de ander er een maatschappijkritisch twitterkanaal op nahoudt. Maar wat twitteraars eigenlijk niet weten, is hoe goed hun tweets nu eigenlijk ontvangen worden. Wat vinden mensen er precies van?

Who Gives a Tweet?
Wetenschappers brachten daar verandering in. Ze creëerden de website ‘Who Gives a Tweet’. Op deze website kunnen mensen uw tweets beoordelen en beoordeelt u tweets van anderen. Die informatie gebruiken de onderzoekers weer om te achterhalen hoe een goede tweet er nu precies uit moet zien.

Regels

Uit het onderzoek komen negen gulden regels voor een goede tweet voort. Onder meer: houd het kort, maar niet te kort (voorzie mensen van context), houd bepaalde (oninteressante) dingen voor uzelf (niet iedereen hoeft te weten dat u net boodschappen hebt gedaan of wat u vanavond gaat eten), zeur niet (negativiteit doet het niet goed op sociale media), voeg echt iets toe met uw tweet (bijvoorbeeld door uw mening te geven of extra informatie te verschaffen over een bepaald onderwerp) en laat oud nieuws links liggen. Wie met Twitter bezoekers naar een blog of site wil trekken, doet er goed aan volgers eerst nieuwsgierig te maken. En voor BN’ers, idolen, politici en voorbeeldfiguren: mensen volgen u om professionele inzichten te krijgen, niet om alleen maar op de hoogte gehouden te worden van persoonlijke, alledaagse gebeurtenissen.

Zeldzaam
Binnen enkele weken hadden meer dan 1400 mensen al meer dan 43.000 tweets van meer dan 21.000 twitteraars beoordeeld. En de resultaten zijn opvallend. “Een tweet die goed ontvangen wordt, komt niet zo heel vaak voor,” vertelt onderzoeker Michael Bernstein van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). “Een significant deel van de content wordt door mensen niet de moeite waard gevonden en daar zijn verschillende redenen voor.” Zo’n 36 procent van de tweets werd als interessant bestempeld. 25 procent van de tweets bleek totaal niet leuk te zijn en 39 procent van de tweets riep geen sterke mening op. Deze waren dus niet heel erg slecht, maar ook niet heel erg goed.

Wat is goed of slecht?
Wat vonden mensen nu echt ‘slecht’? Tweets over dingen waar mensen nu mee bezig waren en tweets waarin mensen hun eigen gemoedstoestand omschreven, bijvoorbeeld. Tweets waarin informatie werd gedeeld werden wel gewaardeerd. Net als tweets met daarin vragen voor volgers.

Maar wat kunnen we nu concreet met dit onderzoek doen? De onderzoekers zien wel mogelijkheden. Zo moet het mogelijk zijn om apps te ontwikkelen die ongewenste tweets filteren. Tegelijkertijd zijn de wetenschappers zich er ook van bewust dat tweets op zichzelf soms misschien niet zo interessant zijn, maar in combinatie met al die andere tweets die u binnenkrijgt wel een completer beeld scheppen en dus toch een functie hebben.