Een ‘groen’ product? Dat bestaat niet!

Zijn groene producten wel zo duurzaam als we denken? Die vraag namen twee onderzoekers uit Californië onder de loep. Ze ontdekten dat een ‘groen product’ eigenlijk helemaal niet bestaat.

Neem bijvoorbeeld een hybride auto. Je denkt dat dat een groenere optie is dan een benzineauto, maar een benzineauto kan meer kilometers op één liter brandstof rijden. Wat is dan eigenlijk beter voor het milieu?

Volgens de onderzoekers bestaat een groen product niet. Credits: JooHee Yoon
Volgens de onderzoekers bestaat een groen product niet. Credits: JooHee Yoon

Groene producten?
De onderzoekers schrijven in hun onderzoek dat de hybride-eigenaar in vergelijking met de benzine-rijder waarschijnlijk ook meer in zijn auto gaat rijden dan anders. Ook zou het kunnen dat hij een baan verder van huis neemt, of verder van zijn baan af gaat wonen. Dit extra rijden zorgt voor extra uitstoot waardoor de auto niet zozeer zuiniger is. Iets vergelijkbaars gebeurt met LED-verlichting. LED is het meest energie-efficiënt en heeft de langste levensduur. Uit de studie blijkt echter dat mensen die LED-verlichting hebben, de lichten langer aanhouden, op meer plekken in hun huis gaan gebruiken, of hele nieuwe toepassingen verzinnen voor de verlichting. Hierdoor neemt het gebruik van elektriciteit drastisch toe.

Direct rebound effect
Het verschijnsel waarbij van een groen product meer geconsumeerd wordt, staat ook wel bekend als het ‘direct rebound effect‘. Hoe groter dit volgens de onderzoekers is, hoe milieuonvriendelijker het groene product. Dit betekent echter niet dat je nooit meer een groen product moet kopen. “Stel dat je echt een nieuwe auto nodig hebt en je kunt kiezen tussen de hybride en een gewone benzineauto. Als je niet meer erin gaat rijden, is de hybride natuurlijk een betere aankoop,” vertelt Roland Geyer, een van de onderzoekers, aan Scientias.nl.

“De nadruk ligt momenteel teveel op ‘wat’ we consumeren dan ‘hoeveel'”

Consumeren
Volgens Geyer ligt op dit moment de nadruk teveel op ‘wat’ we consumeren in plaats van ‘hoeveel’. “Mensen denken dat als ze een groen product kopen, ze beter bezig zijn. Maar nog belangrijker is om te kijken hoeveel we een product – groen of niet groen – gebruiken.” Om het rebound effect te veranderen, zouden ook bedrijven een steentje kunnen bijdragen. Zij plakken gauw een sticker ‘groen’ op een artikel. “In plaats van het aanbieden van ‘groene’ producten, zouden bedrijven ook ‘netto groene’ producten kunnen aanbieden,” vertelt Geyer. Een product is pas ‘netto groen’ als de totale milieu-impact verminderd wordt. “Bedrijven zouden hiervoor ook hun businessplan moeten veranderen, door bijvoorbeeld ook kledingreparatie aan te bieden of carpooldiensten.”

Bronmateriaal

"Not-so-Simple Green " - University of California, Santa Barbara
Interview met Ronald Geyer
illustratie bovenaan artikel: JooHee Yoon

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd