Moeten scholieren verplicht worden een instrument te bespelen? De resultaten van een nieuw onderzoek laten zien dat dit geen gek idee is.

Neurowetenschappers vergeleken twee groepen jongeren en volgden hen een periode van drie jaar. Kinderen in de eerste groep moesten een instrument leren bespelen, terwijl kinderen in de tweede groep meer fitnessoefeningen mochten doen. Na drie jaar bleken de scholieren in de eerste groep lettergrepen en woorden die rijmen beter te herkennen. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Kinderen zijn sponzen. Zij ontdekken de wereld en slaan continu nieuwe informatie op, zoals nieuwe woorden. Toch vervaagt deze mogelijkheid naarmate kinderen ouder worden. Muziekles kan de periode dat kinderen actief informatie opnemen verlengen. Het nieuwe onderzoek laat zien dat het bespelen van een instrument niet alleen goed is voor de muzikale vaardigheden, maar dat het zijn uitwerking heeft op andere vakgebieden, zoals taal.

Het is overigens niets nieuws onder de zon dat muziekles goed is voor kinderen. Een kind kan niet vroeg genoeg beginnen met het bespelen van een blokfluit, gitaar of ander instrument. Muzieklessen voor het zevende levensjaar zorgen voor sterkere verbindingen in het brein. Hierdoor werken hersenen sneller en beter.