vrienden

Hoewel sociale media anders doen vermoeden, zijn we maar in staat om met een klein aantal mensen echt bevriend te zijn. Nieuw onderzoek laat zien hoe mensen – ondanks de efficiënte communicatiemiddelen van vandaag de dag – hun sociale netwerk klein houden: als er een vriend bij komt, moet een andere vriend het veld ruimen.

De onderzoekers volgden 24 studenten gedurende achttien maanden. De studenten begonnen stuk voor stuk aan een nieuw hoofdstuk in hun leven: sommigen maakten de overstap van school naar universiteit. Anderen van de universiteit naar het werkveld. De onderzoekers bestudeerden ondertussen de sociale netwerken van de studenten. Ze deden dat door aan het begin van de studie het sociale netwerk in kaart te brengen. Ze zetten alle vrienden en familieleden van elk proefpersoon op papier en rangschikten deze door te kijken hoe nauw de proefpersoon met een bepaalde vriend of familielid verbonden was. Vervolgens keken de onderzoekers hoe dat sociale netwerk zich ontwikkelde door de telefoongegevens van de proefpersonen gedurende achttien maanden te bestuderen.

WIST U DAT…

…de grootte van uw brein kan bepalen of u een goede vriend bent?

De onderzoekers stelden aan het begin van de studie al vast dat de meeste telefoontjes van de proefpersonen naar slechts een klein groepje mensen ging: mensen waarmee de proefpersonen een goede band hadden. Naarmate de studie vorderde, bleven de proefpersonen ondanks dat hun relaties veranderden en ze nieuwe vrienden maakten, mensen met wie ze een goede band hadden het vaakst bellen. Wel veranderde het sociale netwerk en de plek die mensen daarin aannamen. “Wanneer er nieuwe leden aan het netwerk worden toegevoegd worden sommige oudere netwerkleden vervangen of ontvangen deze minder telefoontjes,” vertelt onderzoeker Robin Dunbar. “Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van weinig tijd om te communiceren en de enorme cognitieve en emotionele inspanning die nodig is om nauwe relaties met mensen te onderhouden.”

De resultaten zijn best opvallend. “Het lijkt erop dat individuele communicatiepatronen zo sterk vaststaan dat zelfs sommige zeer efficiënte vormen van digitaal communiceren (in dit geval de mobiele telefoon) niet in staat zijn om deze te veranderen.”