Eerste aardachtige exoplaneet is vulkanische woestenij

ASTRONOMIE  In oktober 2009 werd de eerste aardachtige exoplaneet ontdekt. Na een paar maanden onderzoek lijkt de planeet minder aardachtig te zijn. Op het oppervlak is het 2.200 graden Celsius in de zon en slechts -210 graden Celsius in de schaduw. Daarnaast is er veel vulkanisme.

De baan van CoRoT-7 b is niet helemaal rond, waardoor de moederster het binnenste van de exoplaneet kneedt. Hierdoor ontstaan uitbarstingen. Ditzelfde verschijnsel zagen wetenschappers eerder bij de Joviaanse maan Io. Deze maan van Jupiter draait in een elliptische baan om Jupiter en heeft meer dan 400 vulkanen door het interne kneedproces. Hiermee is Io het geologisch meest actieve object in ons zonnestelsel.

“Als de berekeningen juist zijn, wordt CoRoT-7 b continu geteisterd door vulkanen”, meent astronoom Rory Barnes. “Magma stroomt voortdurend over het oppervlak van de planeet.”

De volgende stap is het vinden van een aardachtige exoplaneet die iets verder is verwijderd. Hierdoor is de kans groter dat er leven is. de afstand tussen de zon en CoRoT-7 b is slechts 2,5 miljoen kilometer. Even ter vergelijking: de afstand tussen de aarde en de zon bedraagt 150 miljoen kilometer.