Eerste botsing Large Hadron Collider een feit

Wetenschappers van CERN zijn er eindelijk in geslaagd om deeltjes met elkaar in botsing te brengen. Vandaag versnelde de Europese organisatie deeltjes met 3,5 tera-elektronvolt. De eerste poging mislukte, maar tijdens de tweede poging botsten de deeltjes tegen elkaar. Eén geluk voor doemdenkers: het CERN is niet opgeslokt in een zwart gat.

Geïnteresseerden volgden de eerste botsing van de Europese deeltjesversneller op de voet via Twitter. In de loop van de dag steeg het aantal volgers zeer snel. Momenteel heeft CERN al meer dan 95.000 volgers. Om 12:58 plaatste CERN de bevestiging via Twitter: “Collapsed”. Het is een wereldrecord. Nog nooit eerder slaagden wetenschappers erin om deeltjes in een laboratorium op zo’n hoge snelheid tegen elkaar te laten botsen. “Natuurlijk gebeurt dit wel constant in de natuur”, relativeert een woordvoerder van CERN via Twitter.

Het botsen van deeltjes is erg moeilijk. “Het is net zoiets als naalden over de Atlantische Oceaan gooien en er voor zorgen dat ze elkaar halverwege raken”, legt Steve Myers van CERN uit.

Door deeltjes met een enorme snelheid tot botsing te brengen, hopen de onderzoekers meer te weten te komen over het ontstaan van het universum en mysteries zoals zwarte materie en het nog nooit waargenomen, maar voor de fysica cruciale Higgs-deeltje.
Het analyseren van data duurt mogelijk nog weken of maanden. Veel wetenschappers kijken reikhalzend uit naar de resultaten, maar het project heeft ook tegenstanders.

Scientias.nl interviewde in januari de Antwerpse professor Pierre van Mechelen over het Large Hadron Collider-project. Lees het interview op Scientias.nl.