In de woestijn van Nevada werd de elektrische motor van de Hyperloop getest en deze wist een snelheid van 483 km/h te halen.

De test is het werk van het bedrijf Hyperloop One. Het bedrijf noemt de test “een mijlpaal” maar erkent tegelijkertijd dat er nog veel werk aan de winkel is.

Het idee
De Hyperloop is een idee van Elon Musk. Het is een nieuwe vorm van passagierstransport die het mogelijk maakt om in een half uurtje van Leeuwarden naar Parijs te reizen. Dat betekent dat dit transportmiddel met snelheden van wel 1220 kilometer per uur moet gaan reizen. Hoe kan dat? Musk stelde voor om een buis te maken waarin de luchtdruk (en dus ook de weerstand) heel laag was. Capsules met daarin de passagiers reizen door die tunnel heen, niet op rails, maar op ‘kussens van lucht’. Musk gaf direct aan zelf niet de ambitie te hebben om deze Hyperloop werkelijkheid te laten worden en gaf zijn gehele idee vrij aan het publiek. Verschillende bedrijven zijn inmiddels aan een Hyperloop aan het sleutelen.

Eerste experiment
En het bedrijf Hyperloop One heeft nu dus de eerste experimenten met een cruciaal onderdeel van de Hyperloop – de elektrische motor – achter de rug.

Maar er is nog veel werk aan de winkel. Uiteindelijk moet de aandrijving die Hyperloop One nu gedemonstreerd heeft tenslotte een echte capsule door een echte tunnel voeren. Onderstaande animatie laat zien hoe dat er dan uit moet gaan zien.

Testbaan en Hollandse glorie
Of Hyperloop One ook daadwerkelijk het bedrijf is dat erin gaat slagen de Hyperloop werkelijkheid te laten worden, zal nog moeten blijken. Zoals gezegd zijn er meer bedrijven aan de Hyperloop aan het sleutelen. Het enthousiasme en de inzet van al die mensen is ook Musk niet ontgaan. Hij gaf eerder dit jaar aan een heuse Hyperloop-testbaan te bouwen waarop de beste prototypes van verschillende bedrijven en studententeams vanaf komende zomer kunnen worden getest. Eén van de teams die deze zomer in Texas mogen gaan experimenteren, is afkomstig uit Nederland: een studententeam van TU Delft gaat er hun druppelvormige Hyperloop-capsule het vuur aan de schenen leggen.

Velen waren sceptisch toen Musk zijn idee voor de Hyperloop presenteerde. Maar met zoveel knappe koppen die zich over het concept buigen – en de nodige financiële middelen die door de loop der tijd voor prototypes zijn vrijgemaakt – moeten we de Hyperloop vooral niet te snel naar het rijk der fabelen verwijzen.