Waarom staat de één ’s nachts uren in de rij om een zojuist uitgekomen boek te kunnen kopen en heeft een ander er totaal geen moeite mee om deze pas een week later te bestellen? Uit onderzoek blijkt dat de eerste letter van uw achternaam hierbij belangrijk is. Hoe verder deze letter zich in het alfabet bevindt, hoe meer haast de consument heeft om een product te bemachtigen.

De onderzoekers verzamelden een aantal volwassen proefpersonen en stelden ze in de gelegenheid om bepaalde producten te verkrijgen. De wetenschappers maten ondertussen hoelang een volwassene er over deed om de producten te kopen.

Van a tot z
Uit het experiment blijkt dat volwassenen met een achternaam die met een ‘A’ begint veel langzamer reageerden dan mensen wier achternaam met een ‘Z’ begint. Dat effect trad zowel op bij concrete producten (geld of een fles wijn, bijvoorbeeld) als bij minder tastbare aanbiedingen (korting op een rugtas, bijvoorbeeld).

WIST U DAT…

Meisjesnaam
Opvallend genoeg trad het effect alleen op bij mensen die nog steeds dezelfde achternaam hadden als in hun kinderjaren. Proefpersonen die door het huwelijk een andere achternaam hadden gekregen, vertoonden geen verband tussen de eerste letter van hun naam en hun consumentengedrag. Dat wijst erop dat het effect voortkomt uit de jeugd.

Kinderen met een naam die begint met een letter die achteraan het alfabet komt, moeten vaak langer wachten. Ze worden als één van de laatsten genoemd. “Het idee is dat kinderen een tijdsafhankelijke respons ontwikkelen op basis van de behandeling die ze krijgen,” zo schrijven de onderzoekers. In een poging die ongelijkheid recht te zetten, reageren ze sneller als hun achternaam niet ter zake doet. En dat is bijvoorbeeld het geval in winkels. “Mensen met een achternaam die eerder in het alfabet voorkomt, zijn zo gewend om als eerste genoemd te worden dat ze niet als eerste een aankoop hoeven te doen: zij kopen dingen later.”