Eerste ‘touchdown’ van Hayabusa2 is een succes

De sonde is afgedaald naar het oppervlak van planetoïde Ryugu, heeft er een kogel ingejaagd en oppervlaktemateriaal verzameld.

Gisteren zette ruimtesonde Hayabusa2 de afdaling in naar het oppervlak van planetoïde Ryugu. En alles is voorspoedig verlopen, zo laat het team weten. “Het ruimtevaartuig is in goede staat,” aldus JAXA. Hayabusa2 heeft ook al het vuur geopend op de planetoïde en daar – met een beetje geweld – wat oppervlaktemateriaal weggehaald.

Afdalen
Om wat materiaal van planetoïde Ryugu te verzamelen, is Hayabusa2 heel dicht naar het oppervlak van de planetoïde neergedaald. Vervolgens loste Hayabusa2 het schot en slingerende een aantal ‘kogels’ richting Ryugu. Hierdoor kwam er puin vrij, dat vervolgens door de sonde binnengeharkt werd.

Verzameld materiaal

Wat gaan onderzoekers eigenlijk met het materiaal van Ryugu doen? Het doel van de Hayabusa2 missie is om gegevens te verzamelen over de planetoïde Ryugu, die zullen helpen om ons eigen zonnestelsel beter te begrijpen. Zo hopen de onderzoekers dat we meer te weten zullen komen over de vorming van het zonnestelsel en hoe het zich heeft kunnen ontwikkelen tot de huidige staat.

Oefenen
Zomaar wat oppervlaktemateriaal van een verre planetoïde wegkapen is nog niet zomaar gebeurd. Vergeet niet dat dit alles op zo’n 280 miljoen kilometer van de aarde afspeelt. Om er voor te zorgen dat alles op rolletjes zou verlopen, is de afdaling van Hayabusa2 al eerder geoefend. Zo wilden de onderzoekers achterhalen welk effect het afvuren van de kogels heeft op omringende materialen op de planetoïde. Het mag tenslotte niet zo zijn dat die opspringen en Hayabusa2 beschadigen. Ook wilden de onderzoekers extra bevestiging dat Hayabusa2 op deze manier wel voldoende materiaal zou kunnen verzamelen. Gelukkig bleek de uitkomst van al deze experimenten positief.

Nu het Hayabusa2 ook daadwerkelijk gelukt is om op deze bijzondere manier oppervlaktemateriaal van Ryugu’s bodem te verzamelen, zal de sonde weer langzaam opstijgen. Waarschijnlijk gaat de sonde ook nog een groter object op Ryugu afvuren. Op die manier hopen de onderzoekers ook materiaal dat zich onder het oppervlak bevindt, te kunnen wegnemen. Vervolgens zal al het verzamelde materiaal in een later stadium volgend jaar op aarde worden afgeleverd.

"Hayabusa2 Latest Status, the Successful First Touchdown" - JAXA