eieren

Eet jij deze zomer graag een frisse salade? Laat de saladedressing dan in de kast staan en roer een paar eieren door de salade heen. De eieren helpen jouw lichaam om de carotenoïden in de groenten beter te absorberen.

Carotenoïden zijn kleurstoffen die van nature voorkomen in planten, bacteriën en dieren. De meeste carotenoïden fungeren als antioxidant. Dit betekent dat ze helpen om ontstekingen en oxidatieve stress te voorkomen.

“Wanneer je een salade eet met verschillende groenten, dan krijgt je lichaam waardevolle carotenoïden binnen, zoals bètacaroteen, luteïne, zeaxanthine en lycopeen”, vertelt professor Wayne Campbell van de Purdue universiteit. “De lipiden in eieren verbeteren de absorptie van al deze carotenoïden.” Campbells paper is online gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.

Eieren zijn waardevol
“De meeste mensen eten niet genoeg groenten en tegelijkertijd consumeren mensen meer saladedressings die minder vet bevatten of zelfs vetvrij zijn”, vertelt onderzoeker Jung Eun Kim. “Daarom is het goed om eieren te eten. Eieren zijn voedzaam en bevatten belangrijke aminozuren, onverzadigde vetzuren en vitamine B. Ze helpen om de voedingswaarde van groenten te verhogen.”

Experiment
De onderzoekers namen de proef op de som en lieten zestien proefpersonen een salade zonder eieren, een salade met 1,5 ei en een salade met drie eieren opeten. De opname van carotenoïden was 3,8 keer hoger wanneer de proefpersonen de salade met drie eieren verorberden in vergelijking met de salade zonder eieren.

Roerei
De wetenschappers laten weten dat het belangrijk is om het hele ei te gebruiken, dus zowel het eigeel of het eiwit. Tip: maak een roerei en gebruik dit in de salade. Hierdoor worden de eieren goed gemengd in de salade.

En een vettige saladedressing dan?
Is het een idee om een vette, olieachtige saladedressing te gebruiken? In sojaolie of boter zitten immers ook lipiden. “Dit zorgt inderdaad ook voor meer geabsorbeerde carotenoïden, maar het probleem is dat er soms teveel saladedressing gebruikt wordt, waardoor iemand veel calorieën binnenkrijgt. Eén ei bevat 70 calorieën. Dat komt overeen met slechts één eetlepel saladedressing.”